نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 458
در مسير فساد و ويرانگرى.
جالب اين كه در آيه مورد بحث نخستين موضوعى كه ذكر شده است همسران و زنان
مىباشند و اين همان است كه روانكاوان امروز مىگويند" غريزه جنسى از
نيرومندترين غرايز انسان است تاريخ معاصر و گذشته نيز تاييد مىكند كه سرچشمه
بسيارى از حوادث اجتماعى طوفانهاى ناشى از اين غريزه بوده است".
ذكر اين نكته نيز لازم است كه آيه مورد بحث و ساير آيات مشابه آن هيچگاه علاقه
معتدل نسبت به زن و فرزندان و اموال و ثروت را نكوهش نمىكند، زيرا پيشبرد اهداف
معنوى بدون وسايل مادى ممكن نيست به علاوه قانون شريعت هرگز بر ضد قانون خلقت و
آفرينش نمىتواند باشد، آنچه مورد نكوهش است عشق و علاقه افراطى و به عبارت
ديگر" پرستش" اين موضوعات است.
واژه" قناطير" جمع" قنطار" به معنى چيز محكم است و سپس به
مال زياد گفته شده است و اگر مشاهده مىكنيم پل را قنطره و اشخاص باهوش را قنطر
مىگويند به خاطر استحكام در بنا يا در تفكر آنها است و مقنطره اسم مفعول از همان
ماده به معنى مضاعف و مكرر آن مىباشد و ذكر اين دو كلمه پشت سر هم براى تاكيد
است، شبيه تعبيرى كه در فارسى امروز رايج است كه مىگويند:" فلان كس
صاحب" آلاف" و" الوف" مىباشد يعنى ثروت زيادى دارد.
بعضى براى" قنطار" حد معينى تعيين كردهاند و گفتهاند:"
قنطار" هفتاد هزار دينار طلا است، بعضى صد هزار و بعضى دوازده هزار درهم
دانستهاند و بعضى ديگر،" قنطار" را يك كيسه پر از سكه طلا يا نقره
دانستهاند.
در روايتى از امام باقر و امام صادق ع نقل شده كه قنطار، مقدار طلايى است كه
پوست يك گاو را پر كند ولى در حقيقت همه اينها مصداق يك مفهوم وسيع است و آن مال
زياد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 458