اين آيات متشابه محكى است براى آزمايش افراد كه عالمان راستين و فتنهگران
لجوج را از هم جدا مىسازد، لذا به دنبال آن مىفرمايد:" اما كسانى كه در
قلوبشان انحراف است پيروى از متشابهات مىكنند تا فتنهانگيزى كنند و تفسير
(نادرستى بر طبق اميال خود) براى آن مىطلبند (تا مردم را گمراه سازند) در حالى كه
تفسير آن را جز خدا و راسخان در علم نمىدانند" (فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ
ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما
يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ). [1] سپس مىافزايد: آنها هستند كه بر اثر درك صحيح معنى محكمات
و متشابهات" مىگويند ما به همه آنها ايمان آوردهايم (چرا كه) همه از سوى
پروردگار ما است" (يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ
كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا).
" (آرى) جز صاحبان فكر و خردمندان متذكر نمىشوند" (وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ).
نكتهها:
در اين آيه مباحث مهمى است كه بايد هر يك به طور مستقل مورد بحث قرار گيرد.
1- منظور از آيات محكم و متشابه چيست؟
واژه" محكم" در اصل از" احكام" به معنى ممنوع ساختن،
گرفته شده است و به همين دليل به موجودات پايدار و استوار، محكم مىگويند، زيرا
عوامل انحرافى را مىزدايند و نيز سخنان روشن و قاطع كه هر گونه احتمال خلاف را از
[1]" زيغ" در اصل به معنى
انحراف از حالت مستقيم و مايل شدن به يك طرف است و بودن زيغ در قلب، به معنى
انحراف اعتقادات از راه راست، به طرق انحرافى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 432