نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 404
سهل و آسان است".
در اينجا ممكن است سؤال شود: اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در
اقوام پيشين نبوده؟ در پاسخ بايد گفت: همانطور كه از آيات قرآن استفاده مىشود
تكاليف شاق براى امم پيشين، در اصل شريعت نبوده، بلكه پس از نافرمانيها به عنوان
عقوبت و كيفر قرار داده شده است. همانطور كه بنى اسرائيل به خاطر نافرمانيها پى در
پى از خوردن پارهاى از گوشتهاى حلال محروم شدند (سوره انعام آيه 146 و سوره نساء
آيه 160).
در سومين در خواست مىگويند:" پروردگارا! مجازاتهايى كه طاقت تحمل آن را
نداريم براى ما مقرر مدار" (رَبَّنا وَ
لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ).
اين جمله ممكن است اشاره به آزمايشهاى طاقتفرسا يا مجازاتهاى سنگين دنيا و
آخرت و يا هر دو باشد و شايد تعبير به" لا تحمل" در جمله قبل و" لا
تحمل" (با تشديد) در اين جمله، به خاطر همين است، زيرا تعبير اول اشاره به
مسائل مشكل و تعبير دوم اشاره به مسائل طاقتفرسا است.
و در چهارمين و پنجمين و ششمين تقاضا مىگويند:" ما را ببخش و گناهان ما
را بپوشان و مشمول رحمت خود قرار ده" (وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا).
" عفو" در لغت به معنى محو كردن آثار چيزى است، و غالبا به معنى محو
آثار گناه مىآيد كه هم شامل آثار طبيعى آن مىشود، و هم شامل مجازات آن.
در حالى كه مغفرت تنها به معنى پوشاندن گناه است.
بنا بر اين مؤمنان هم از خدا مىخواهند گناهانشان را بپوشاند و هم آثار وضعى و
تكوينى آن را از روح و روانشان بزدايد و هم كيفر آن را از آنان بردارد، و سپس از
او مىخواهند رحمت واسعهاش كه همه چيز را در بر مىگيرد شامل حال آنان شود.
و بالاخره در هفتمين و آخرين درخواست مىگويند:" تو مولى و سرپرست
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 404