نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 391
عميقى در آگاهى و روشنبينى و فزونى علم و دانش دارد، آرى هنگامى كه قلب انسان
به وسيله تقوا صيقل يابد، همچون آيينه حقايق را روشن مىسازد، اين معنى كاملا جنبه
منطقى دارد زيرا صفات زشت و اعمال ناپاك حجابهايى بر فكر انسان مىاندازد و به او
اجازه نمىدهد چهره حقيقت را آن چنان كه هست ببيند، هنگامى كه به وسيله تقوا
حجابها كنار رفت، چهره حق آشكار مىشود.
حقيقت سرايى است آراسته
هوى و هوس گرد برخاسته
نبينى كه جايى كه برخاست گرد
نبيند نظر گر چه بينا است مرد
ولى پارهاى از صوفيان جاهل از اين معنى سوء استفاده كرده و آن را دليل بر ترك
تحصيل علوم رسمى گرفتهاند. در حالى كه چنين سخنى مخالف بسيارى از آيات قرآن و
روايات مسلم اسلامى است.
حق اين است كه قسمتى از علوم را از طريق تعليم و تعلم رسمى بايد فرا گرفت و
بخش ديگرى از علوم الهى را از طريق صفاى دل و شستشوى آن با آب معرفت و تقوا فراهم
ساخت، و اين همان نورى است كه خداوند در دل هر كس كه بخواهد و لايق ببيند
مىاندازد"
العلم نور يقذفه اللَّه فى قلب من يشاء
".
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 391