responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 389

مى‌فرمايد:" هنگامى كه خريد و فروش (نقدى) مى‌كنيد، شاهد بگيريد" (وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبايَعْتُمْ‌).

اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور شاهد گرفتن در تمام معاملات است خواه نقدى باشد يا نسيه، و به هر حال فقهاى شيعه و اهل سنت- جز گروه اندكى- اين دستور را يك امر استحبابى مى‌دانند نه وجوبى- در آيه بعد نيز شاهدى بر اين مساله وجود دارد.

و مسلم است كه معاملات بسيار كوچك روزانه، (مثل خريدن نان و غذا و مانند آن) را شامل نمى‌شود.

19- در آخرين حكمى كه در اين آيه ذكر شده، مى‌فرمايد:" هيچگاه نبايد نويسنده سند و شهود (به خاطر بيان حق و عدالت) مورد ضرر و آزار قرار گيرند" (وَ لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ).

" كه اگر چنين كنيد از فرمان خدا خارج شديد" (فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ‌).

و به اين ترتيب قرآن به كاتبان و شاهدان، مصونيت و امنيت مى‌دهد، و مؤكدا از مردم مى‌خواهد كه متعرض اين اقامه كنندگان حق و عدالت نشوند.

از آنچه گفتيم روشن شد كه جمله" وَ لا يُضَارَّ" به صورت فعل مجهول است يعنى اين گروه نبايد آزار ببينند، نه اينكه به صورت فعل معلوم باشد به معنى نبايد تحريف كنند و آزار دهند- كه جمعى از مفسران ذكر كرده‌اند- زيرا اين حكم در آغاز همين آيه آمده است و نيازى به تكرار ندارد.

و در پايان آيه بعد از ذكر آن همه احكام، مردم را" دعوت به تقوا و پرهيزكارى و اطاعت فرمان خدا مى‌كند" (وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌).

و سپس يادآورى مى‌نمايد كه" خداوند آنچه مورد نياز شما در زندگى مادى و معنوى است به شما تعليم مى‌دهد" (وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ‌).

" و او از همه مصالح و مفاسد مردم آگاه است و آنچه خير و صلاح آنان است‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 389
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست