نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 385
تا آنجا كه نظام جامعه اسلامى ايجاب مىكند، اين كار واجب است، و در فراسوى
آن، مستحبّ مىباشد.
آيا نويسنده مىتواند اجرتى بگيرد و هزينه دوات و كاغذ و قلم بر عهده كيست؟
شايد بعضى تصور كردهاند همه اينها بر عهده كاتب است و حق اجرت را نيز ندارد، ولى
اين سخن صحيح نيست. زيرا گرفتن اجرت بر اين گونه واجبات اشكالى ندارد و هزينهها
نيز به كسى تعلق مىگيرد كه كار براى او انجام مىشود.
5-" و آن كس كه حق بر ذمه او است بايد املاء كند" (وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُ).
مسلما يكى از طرفين معامله بايد صورت قرارداد را بگويد تا كاتب بنويسد اما
كدام يك از طرفين؟ آيه مىگويد: آن كس كه حق بر گردن او است بايد املاء كند، اصولا
هميشه امضاى اصلى در اسناد، امضاى بدهكار است و هنگامى كه با املاى او انجام
بگيرد، جلو هر گونه انكارى را خواهد گرفت [1] 6-" بدهكار بايد از خدا به پرهيزد و چيزى را فروگذار
نكند" (وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا
يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً).
7-" هر گاه كسى كه حق بر ذمه او است (بدهكار) سفيه يا (از نظر عقل) ضعيف
(و مجنون) باشد و يا (به خاطر لال بودن) توانايى بر املاء كردن ندارد، بايد ولى او
املاء كند" (فَإِنْ كانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ
سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ
وَلِيُّهُ).
بنا بر اين در مورد سه طايفه،" ولى" بايد املاء كند، كسانى كه
سفيهاند و نمىتوانند ضرر و نفع خويش را تشخيص دهند و امور مالى خويش را سر و سامان
[1]" و ليملل" در اصل از
ماده" ملة" به معنى دين و احكام الهى است، و بعضى گفتهاند از
ماده" ملال" است، و چون در املاء كردن تكرار ملالتانگيز مىباشد به آن
گفته مىشود (گاهى به صورت املاء و گاهى به صورت املال).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 385