نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 379
ستم نكرده بلكه اين خود او است كه به خويش ستم روا داشته است" وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ".
ضمنا اين آيه يكى ديگر از شواهد تجسم اعمال انسان در جهان ديگر مىباشد:
نكتهها:
1- جالب توجه اينكه در تفسير" الدر المنثور" از چندين طريق نقل شده
كه اين آيه آخرين آيهاى است كه بر پيامبر اسلام ص نازل شده است و با توجه به
مضمون آن هيچ بعيد به نظر نمىرسد و اگر سوره بقره آخرين سورهاى كه بر پيامبر ص
نازل گرديده نيست منافاتى با اين موضوع ندارد، زيرا مىدانيم گاهى آياتى كه بعدا
نازل شده به فرمان پيامبر ص در سورههاى قبل قرار گرفته است.
2- زيانهاى رباخوارى
الف- رباخوارى تعادل اقتصادى را در جامعهها به هم مىزند و ثروتها را در يك
قطب اجتماع جمع مىكند زيرا جمعى بر اثر آن فقط سود مىبرند و زيانهاى اقتصادى همه
متوجه جمعى ديگر مىگردد و اگر مىشنويم فاصله ميان كشورهاى ثروتمند و فقير جهان
روز به روز بيشتر مىگردد يك عامل آن همين است و به دنبال آن بروز جنگهاى خونين
است.
ب- رباخوارى يك نوع تبادل اقتصادى ناسالم است كه عواطف و پيوندها را سست
مىكند و بذر كينه و دشمنى را در دلها مىپاشد و در واقع رباخوارى بر اين اصل
استوار است كه رباخوار فقط سود پول خود را مىبيند و هيچ توجهى به ضرر و زيان
بدهكار ندارد.
اينجا است كه بدهكار چنين مىفهمد كه ربا خوار پول را وسيله بيچاره ساختن او و
ديگران قرار داده است.
ج- درست است كه ربا دهنده در اثر احتياج تن به ربا مىدهد اما هرگز اين
بىعدالتى را فراموش نخواهد كرد و حتى كار به جايى مىرسد كه فشار پنجه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 379