نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 36
حَزَناً
أَلَّا يَجِدُوا ما يُنْفِقُونَ، آرى در چنين شرايطى نقش انفاقها
بسيار مهم و سرنوشتساز بود.
جمله"
وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ" (با
دست خويش خود را به هلاكت نيفكنيد) هر چند در مورد ترك انفاق، براى جهاد اسلامى
وارد شده، ولى مفهوم وسيع و گستردهاى دارد كه موارد زياد ديگرى را نيز شامل
مىشود، از جمله اينكه انسان حق ندارد از جادههاى خطرناك (چه از نظر ناامنى و چه
عوامل جوى يا غير آن) بدون پيشبينىهاى لازم بگذرد، يا غذايى كه به احتمال قوى
آلوده به سم است تناول كند، و يا حتى در ميدان جهاد بدون نقشه و برنامه وارد عمل
شود، در تمام اين موارد، انسان بىجهت جان خود را به خطر انداخته و مسئول است.
ولى اينكه
بعضى از ناآگاهان، هر گونه جهاد ابتدايى را القاء نفس در هلاكت پنداشتهاند، و گاه
تا آنجا به پيش مىروند كه قيام سالار شهيدان امام حسين ع در كربلا را مصداق آن
مىشمرند، ناشى از نهايت نادانى و عدم درك آيه است، زيرا القاى نفس در هلاكت مربوط
به جايى است كه هدفى بالاتر از جان در خطر نباشد، و الا بايد جان را فداى حفظ آن
هدف مقدس كرد، همان گونه كه امام حسين ع و تمام شهيدان راه خدا اين كار را كردند.
آيا اگر كسى
ببيند جان پيامبر ص در خطر است و خود را سپر براى حفظ او كند (همان كارى كه على ع
در جنگ احد كرد و يا در ليلة المبيت آن شبى كه در بستر پيامبر ص خوابيد) چنين كسى
القاء نفس در هلاكت كرده و كار خلافى انجام داده؟ آيا بايد بنشيند تا پيامبر ص را
به قتل برسانند و بگويد القاء نفس در هلاكت جايز نيست.
حق اين است
كه مفهوم آيه روشن است و تمسك به آن در اين گونه موارد نوعى ابلهى است.
آرى اگر هدف
آن قدر مهم نباشد كه ارزش جان باختن را داشته باشد و يا اگر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 36