نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 342
است. و" الباب" جمع" لب" به معنى" مغز" است و
از آنجا كه مغز هر چيز بهترين و اساسىترين قسمت آن است به" عقل"
و" خرد"" لب" گفته مىشود.
اين جمله مىگويد: تنها صاحبان عقل و خرد اين حقايق را حفظ مىكنند و به ياد
مىآورند و از آن بهرهمند مىشوند اگر چه همه افراد (جز مجانين و ديوانگان) صاحب عقلاند
اما اولوا الالباب به همه آنها گفته نمىشود. بلكه منظور آنهايى هستند كه عقل و
خرد خود را به كار مىگيرند و در پرتو اين چراغ پر فروغ، راه زندگى و سعادت را
مىيابند.
اين بحث را با سخن يكى از دانشمندان اسلامى پايان مىدهيم (كه احتمالا اين سخن
را از پيامبر اكرم ص شنيده است)" گاه مىشود كه خداوند اراده عذاب و مجازات
مردم روى زمين را مىكند، ولى هنگامى كه بشنود معلمى به كودكان حكمت مىآموزد، به
خاطر اين عمل، عذاب را از آنها دور مىسازد" [1]