نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 332
جاهليت اموالى از طريق رباخوارى جمعآورى كرده بودند و پس از نزول آيه خود
دارى از ادامه رباخوارى نمودند، اموال گذشته بر آنها حرام نبوده است يعنى اين
قانون شامل گذشته نمىشود، ولى مسلم است كه اين مال در عين حلال بودن با اموال
ديگر فرق داشت و در حقيقت شبيه اموالى بود كه از طرق مكروه به دست بيايد!
تفسير: از چه اموالى بايد انفاق كرد؟
در پاسخ آيه گذشته ثمرات انفاق و صفات انفاق كنندگان و اعمالى كه ممكن است اين
كار انسانى و خداپسندانه را آلوده كند و پاداش آن را از بين ببرد بيان شد، در اين
آيه- كه ششمين آيه، در اين سلسله است- سخن از چگونگى اموالى است كه بايد انفاق گردد.
نخست مىفرمايد:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از اموال پاكيزهاى كه
(از طريق تجارت) به دست آوردهايد و از آنچه از زمين براى شما خارج كردهايم (از
منابع و معادن زير زمينى و از كشاورزى و زراعت و باغ) انفاق كنيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ
ما كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ).
جمله" ما كَسَبْتُمْ"، (آنچه كسب كردهايد) اشاره به درآمدهاى تجارى است و جمله" مِمَّا أَخْرَجْنا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ" (از آنچه از زمين براى شما خارج ساختهايم) اشاره به
انواع درآمدهاى زراعى و كشاورزى و همچنين معادن زير زمينى است، بنا بر اين تمام
انواع درآمدها را شامل مىشود، زيرا سرچشمه تمام اموالى كه انسان دارد، زمين و
منابع گوناگون آن است حتى صنايع و دامدارى و مانند آن، همه از زمين مايه مىگيرد.
اين تعبير ضمنا اشارهاى به اين حقيقت است كه ما منابع اينها را در اختيار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 332