responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 321

مى‌دهند سرمايه‌هايى را نيز بر باد مى‌دهند.

از آنچه در بالا گفتيم روشن مى‌شود كه" قَوْلٌ مَعْرُوفٌ‌" معنى وسيعى دارد و هر گونه سخن نيك، دلدارى و دلجويى و راهنمايى را شامل مى‌شود.

بعضى نيز گفته‌اند كه منظور از آن امر به معروف است‌ [1] ولى اين احتمال مناسب به نظر نمى‌رسد.

" مغفرة" به معنى" عفو و گذشت" در برابر خشونت ارباب حاجت است.

آنها كه بر اثر هجوم گرفتاريها پيمانه صبرشان لبريز شده و گاهى بدون هيچگونه تمايل درونى سخنان خشونت آميزى بر زبان جارى مى‌سازند.

اين افراد در واقع از اجتماع ظالمى كه حق آنها را نداده به اين وسيله مى‌خواهند انتقام بگيرند و كمترين جبرانى كه اجتماع و افراد متمكن در برابر محروميت آنان مى‌توانند بكنند همين است كه سخنان آنها را كه جرقه‌هاى آتش درون آنان است با تحمل بشنوند و با ملايمت خاموش سازند.

بديهى است كه تحمل خشونت آنها و گذشت از برخوردهاى زننده آنان از عقده‌هايشان مى‌كاهد از اين رو اهميت اين دستور اسلامى روشن‌تر مى‌گردد.

بعضى كلمه" مغفرة" را در اينجا به معنى ريشه اصلى آن كه پوشانيدن و مستور ساختن است گرفته‌اند و اين كلمه را اشاره به پرده‌پوشى بر اسرار حاجتمندان آبرومند دانسته‌اند.

ولى اين تفسير با آنچه در بالا گفتيم منافاتى ندارد، زيرا اگر مغفرت به معنى وسيع تفسير شود هم" عفو و گذشت" را در بر خواهد داشت هم" پوشانيدن و مستور داشتن" اسرار نيازمندان را.

در تفسير" مجمع البيان" از پيغمبر گرامى اسلام ص نقل شده كه فرمود:

" اذا سئل السائل فلا تقطعوا عليه مسألته حتى يفرغ منها ثم ردوا عليه‌


[1] در تفسير البحر المحيط، جلد دوم صفحه 307 به عنوان يك قول نقل شده.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 321
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست