responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 308

در لب دريا و خوردن حيوانات دريا و خشكى از آن) استفاده مى‌شود كه بيشتر توجه ابراهيم ع در اين تقاضا به اين بوده كه چگونه بدن حيوانى كه جزء بدن حيوانات ديگر شده، مى‌تواند به صورت اصلى باز گردد؟ و اين همان است كه ما در علم عقايد از آن به عنوان" شبهه آكل و ماكول" نام مى‌بريم.

توضيح اينكه: در رستاخيز، خدا انسان را با همين بدن مادى باز مى‌گرداند، و به اصطلاح هم جسم انسان و هم روح انسان بر مى‌گردد.

اكنون اين" سؤال" پيش مى‌آيد كه اگر بدن انسانى خاك شد و به وسيله ريشه درختان جزء گياه و ميوه‌اى گرديد و انسان ديگرى آن را خورده و جزء بدن او شد، يا فى المثل اگر در سالهاى قحطى، انسانى از گوشت بدن انسان ديگرى تغذيه كند، به هنگام رستاخيز. اجزاى خورده شده جزء كدام يك از دو بدن خواهد گرديد؟ اگر جزء بدن اول گردد، بدن دوم ناقص مى‌شود و اگر به عكس جزء بدن دوم باقى بماند اولى ناقص و يا نابود خواهد شد.

پاسخ:

از طرف فلاسفه و دانشمندان علم عقايد پاسخهاى گوناگونى به اين ايراد قديمى داده شده است، كه گفتگو در باره همه آنها در اينجا ضرورتى ندارد.

بعضى از دانشمندان كه نتوانسته‌اند پاسخ قانع كننده‌اى براى آن بيابند آيات مربوط به معاد جسمانى را توجيه و تاويل كرده‌اند و شخصيت انسان را منحصر به روح و صفات روحى او دانسته‌اند، در حالى كه نه شخصيت انسان تنها وابسته به روح است، و نه آيات مربوط به معاد جسمانى چنان است كه بتوان آنها را تاويل كرد، بلكه همانطور كه گفتيم صراحت كامل در اين معنى دارد.

بعضى نيز يك نوع معاد به ظاهر جسمانى قائل شده‌اند كه با معاد روحانى فرق چندانى ندارد. در حالى كه در اينجا راه روشن‌ترى با توجه به متون آيات وجود دارد كه با علوم روز نيز كاملا سازگار است و توضيح آن نياز به چند مقدمه دارد:

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست