نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 298
مىخوابند و به هنگام گرم شدن هوا بيدار مىشوند و يا مثلا مساله انجماد طبيعى
بعضى از حيوانات و يا انجماد مصنوعى بعضى از جانداران ديگر بدست بشر براى يك مدت
طولانى بدون اينكه بميرند، اين باشد كه مساله مرگ و زندگى پس از يكصد سال امر
ممكنى شمرده شود سخن خوبى به نظر مىرسد و معنى اين سخن چنين خواهد بود كه:"
خدايى كه مىتواند جانداران را صدها سال در يك خواب طولانى يا حالت انجماد فرو برد
و سپس بيدار كند و به حال اول باز گرداند قادر است كه مردگان را پس از مرگ زنده
كند".
اصولا با قبول اصل معاد و زنده شدن مردگان در رستاخيز و همچنين با قبول خوارق
عادات و معجزات پيامبران، اين اصرار دليلى ندارد كه همه آيات قرآن را به يك سلسله
مسائل عادى و طبيعى تفسير كنيم و مرتكب همه گونه خلاف ظاهر در آيات بشويم زيرا اين
كار نه صحيح است و نه لزومى دارد! و به گفته بعضى از مفسران گويا ما فراموش
كردهايم كه در آغاز موجود بى جانى بوديم سپس خداوند ما را زنده كرد، چه مانعى
دارد نظير آن مرگ و حيات تكرار گردد.
جمله" لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ"، نشان مىدهد كه آن پيامبر، موقع مرگ و زنده شدنش در
دو ساعت مختلف از روز بوده، مثلا مرگ او پيش از ظهر بوده و زنده شدنش بعد از ظهر و
لذا به شك افتاد كه آيا يك شبانه روز بر او گذشته يا تنها چند ساعتى از يك روز به
همين دليل با ترديد گفت يك روز يا قسمتى از يك روز، ولى بزودى به او خطاب شد كه نه
بلكه يكصد سال در اينجا ماندهاى.
سپس براى اينكه آن پيامبر، اطمينان بيشترى به اين مساله پيدا كند، به او دستور
داده شد كه به غذا و نوشيدنى كه همراه داشته و همچنين مركب سوارىاش نگاهى بيفكند
كه اولى كاملا سالم مانده بود و دومى به كلى متلاشى شده بود، تا هم گذشت زمان را
مشاهده كند، و هم قدرت خدا را بر نگهدارى هر چه اراده داشته باشد، مىفرمايد: به
او گفته شد" پس حالا نگاه كن به غذا و نوشيدنيت (كه همراه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 298