نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 292
چيز را در قالب حسى ببينند و اساسا فكر آنها از منطقه محسوسات گام بيرون
نگذاشته، به همين دليل پرستش خداى ناديده براى آنها مشكل و سنگين است و ميل دارند
خداى خود را در يك قالب حسى بريزند، اين جهل و بى خبرى هنگامى كه با" سرشت
خدا پرستى" آميخته شد به شكل بت پرستى و خداى حسى خودنمايى مىكند.
از سوى ديگر گفته مىشود اقوام پيشين روى احترام خاصى كه براى پيامبران و
بزرگان مذهب قائل بودند بعد از وفات آنها مجسمههاى ياد بود آنها را مىساختند و
روح قهرمان سازى كه در افراد ضعيف و كم فكر است آنها را وادار مىكرد كه براى آن
بزرگان و سپس براى مجسمههاى آنها مقامات و نفوذ فوق العادهاى قائل شوند و آنها
را به سرحد الوهيت برسانند و اين خود سرچشمه، ديگرى براى بت پرستى بود.
يكى ديگر از سرچشمههاى بت پرستى اين بود كه يك سلسله از موجودات كه منشا
بركات و فوائدى در زندگى انسان بودند مانند ماه و خورشيد و آتش و آب توجه او را به
خود جلب مىكردند آنها به عنوان قدردانى در برابر اين منابع سر تعظيم فرود
مىآورند بدون اينكه افق فكر خود را وسيعتر سازند و سبب نخستين و آفريدگار جهان
را در ما وراى آنها ببينند اين احترامات عظيم با گذشت زمان شكل بت پرستى به خود
گرفت.
البته ريشه همه اشكال بت پرستى يك چيز است و آن انحطاط فكرى و جهل و نادانى
بشر و عدم رهبرى صحيح او در مسائل خداجويى و خداشناسى است كه با تعليم و تربيت و
راهنمايى انبياء به خوبى قابل پيشگيرى مىباشد.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 292