نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 285
" خداوند كه ولى مؤمنان است آنها را از تاريكيها به نور هدايت
مىكند".
ممكن است گفته شود كه هدايت مؤمنان از ظلمتها به نور تحصيل حاصل است ولى با
توجه به سلسله مراتب هدايت و ايمان روشن مىشود كه چنين نيست زيرا مؤمنان در مسير
هدايت و قرب الى اللَّه، شديدا محتاج راهنماييهاى الهى در هر مرحله هستند، و
نيازمند هدايتهاى او در هر قدم و در هر كار و برنامهاند، درست شبيه آنچه شبانه
روز در نمازها مىگوييم: اهْدِنَا الصِّراطَ
الْمُسْتَقِيمَ،" خدايا پيوسته ما را به راه راست هدايت
فرما".
سپس مىافزايد:" اما كسانى كه كافر شدند، اولياء آنها طاغوت (بت و شيطان
و افراد جبار و منحرف) هستند كه آنها را از نور به سوى ظلمتها بيرون مىبرند"
(وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ
الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ).
" به همين دليل آنها اهل آتشاند و براى هميشه در آن خواهند بود" (أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ).
***
نكتهها:
1- تشبيه" ايمان" و" كفر" به" نور" و"
ظلمت" رساترين تشبيهى است كه در اين مورد به نظر مىرسد نور منبع حيات و همه
بركات و آثار حياتى و سرچشمه رشد و نمو و تكامل و جنبش و تحرك است نور آرام بخش و
مطمئن كننده و آگاه كننده و نشان دهنده است در حالى كه ظلمت رمز سكوت و مرگ، خواب
و نادانى، ظلالت و وحشت مىباشد ايمان و كفر نيز چنين هستند.
2- نكته ديگر اين كه: در اين آيه و آيات مشابه آن در قرآن مجيد ظلمت به
صيغه" جمع" آورده شده (ظلمات) و نور به صيغه" مفرد" و اين
اشاره به آن است كه در راه حق هيچگونه پراكندگى و دوگانگى وجود ندارد بلكه سراسر
وحدت و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 285