نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 28
برد، و از هر
گونه اقدام منطقى براى حفظ موجوديت خويش فروگذار نكند.
اين نوع جهاد
را،" جهاد دفاعى" مىنامند، جنگهايى مانند جنگ احزاب و احد و موته و
تبوك و حنين و بعضى ديگر از غزوات اسلامى جزء اين بخش از جهاد بوده و جنبه دفاعى
داشته است.
هم اكنون
بسيارى از دشمنان اسلام، جنگ را بر مسلمين تحميل كردهاند و سرزمينهاى اسلامى را
اشغال نموده و منابع آنها را زير سلطه خود گرفتهاند چگونه اسلام اجازه مىدهد در
مقابل آنها سكوت شود؟
ج- جهاد
براى حمايت از مظلومان
شاخه ديگرى
از جهاد كه در آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده، جهاد براى حمايت از مظلومان است،
در آيه 75 سوره نساء مىخوانيم: وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي
سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ
الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ
الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ
لَدُنْكَ نَصِيراً:
" چرا
در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانى كه (بدست ستمگران) تضعيف شدهاند
پيكار نمىكنيد، همان افراد (ستمديدهاى) كه مىگويند: خدايا! ما را از اين شهر
(مكه) كه اهلش ستمگرند بيرون ببر، و براى ما از سوى خود، وليى قرار ده، و براى ما
از سوى خود يار و ياورى معين فرما".
به اين
ترتيب، قرآن از مسلمانان مىخواهد كه هم در راه خدا و هم مستضعفان مظلوم، جهاد
كنند، و اصولا اين دو از هم جدا نيستند و با توجه به اينكه در آيه فوق قيد و شرطى
نيست، اين مظلومان و مستضعفان در هر نقطه جهان، باشند، بايد از آنها دفاع كرده
نزديك و دور، داخل و خارج كشور تفاوت نمىكند.
و به تعبير
ديگر حمايت از مظلومان در مقابل ظالمان در اسلام يك اصل است كه بايد مراعات شود،
حتى اگر به جهاد منتهى گردد، اسلام اجازه نمىدهد مسلمانان در برابر فشارهايى كه
به مظلومان جهان وارد مىشود بىتفاوت باشند، و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 28