نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 26
مگر دين
مىتواند، توأم با جنگ باشد.
اما با توجه
به اينكه هميشه افراد زورمند و خودكامه و فرعونها و نمرودها و قارونها كه اهداف
انبياء را مزاحم خويش مىديدهاند در برابر آن ايستاده و جز به محو دين و آيين خدا
راضى نبودند روشن مىشود كه دينداران راستين در عين تكيه بر عقل و منطق و اخلاق
بايد در مقابل اين گردنكشان ظالم و ستمگر بايستند و راه خود را با مبارزه و در هم
كوبيدن آنان به سوى جلو باز كنند، اصولا جهاد يكى از نشانههاى موجود زنده است و
يك قانون عمومى در عالم حيات است، تمام موجودات زنده اعم از انسان و حيوان و گياه،
براى بقاى خود، با عوامل نابودى خود در حال مبارزهاند- شرح بيشتر اين سخن را در
سوره نساء ذيل آيه 95 و 96 خواهيد خواند.
به هر حال از
افتخارات ما مسلمانان، آميختن دين با مساله حكومت و داشتن دستور جهاد در
برنامههاى دينى است، منتها بايد ديد جهاد اسلامى چه اهدافى را تعقيب مىكند آنچه
ما را از ديگران جدا مىسازد همين است.
***
2- اهداف جهاد در اسلام
بعضى از
غربزدهها اصرار دارند جهاد اسلامى را منحصرا در جهاد دفاعى خلاصه كنند، و با هر
زحمتى كه هست تمام غزوات پيغمبر اكرم ص و يا جنگهاى بعد از آن حضرت را، در اين
راستا توجيه كنند، در حالى كه نه دليلى بر اين مساله داريم و نه تمام غزوات رسول
اللَّه در اين معنى خلاصه مىشود بهتر اين است به جاى اين استنباطهاى نادرست به
قرآن باز گرديم و اهداف جهاد را از قرآن بگيريم، اهدافى كه همه منطقى و قابل عرضه
كردن به دوست و دشمن است.
چنان كه در
آيات بالا خوانديم جهاد در اسلام براى چند هدف مجاز شمرده
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 26