نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 25
الشِّرْكَ
لَظُلْمٌ عَظِيمٌ:" شرك ظلم بزرگى است".
به اين ترتيب،
هر سه هدف، به يك هدف باز مىگردد، و آن مبارزه با شرك و بت پرستى كه سرچشمه انواع
فتنهها و مظالم و ستمهاست.
بعضى نيز ظلم
را در اين آيه به معنى آغازگر جنگ بودن دانستهاند، و يا آغازگر جنگ بودن، در حرم
امن خدا.
ولى احتمال
اول كه آيه سه هدف جداگانه را براى جنگ تعقيب كند قوىتر به نظر مىرسد، درست است
كه شرك يكى از مصاديق فتنه است ولى" فتنه" مفهومى گستردهتر از شرك
دارد، و درست است كه شرك يكى از مصاديق ظلم است، ولى" ظلم" مفهوم
وسيعترى دارد، و اگر گاهى تفسير به شرك شده بيان يك مصداق است.
به اين ترتيب
جهاد اسلامى نه به خاطر فرمانروايى در زمين و كشورگشايى، و نه به منظور به چنگ
آوردن غنائم و نه تهيه بازارهاى فروش يا تملك منابع حياتى كشورهاى ديگر، يا برترى
بخشيدن نژادى بر نژاد ديگر است.
هدف يكى از
سه چيز است: خاموش كردن آتش فتنهها و آشوبها كه سلب آزادى و امنيت از مردم مىكند
و همچنين محو آثار شرك و بت پرستى، و نيز مقابله با متجاوزان و ظالمان و دفاع در
برابر آنان است.
***
نكتهها
1- مساله
جهاد در اسلام
در بسيارى از
مذاهب انحرافى، جهاد به هيچ وجه وجود ندارد و همه چيز بر محور توصيهها و نصايح و
اندرزها دور مىزند، حتى بعضى هنگامى كه مىشنوند جهاد مسلحانه، يكى از اركان
برنامههاى اسلامى است در تعجب فرو مىروند كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 25