نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 242
مىگيرد.
از آنچه گفته شد به خوبى استفاده مىشود كه با اين نشانههاى اعجاز آميز مساله
رهبرى و فرماندهى الهى" طالوت" ثابت شد، اما همانگونه كه از جمله" إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ" استفاده مىشود، باز افراد ضعيف الايمان تسليم حق نشدند و دنباله اين
داستان، اين حقيقت را آشكار خواهد ساخت.
***
سرانجام به رهبرى و فرماندهى طالوت تن در دادند و او لشكرهاى فراوانى را
بسيج كرد و به راه افتاد، در اينجا بود كه بنى اسرائيل در برابر آزمون عجيبى قرار
گرفتند بهتر است اين سخن را از زبان قرآن در ادامه اين آيات، بشنويم، مىفرمايد:
" هنگامى كه طالوت (به فرماندهى لشكر بنى اسرائيل منصوب شد و سپاهيان) را
با خود بيرون برد، به آنها گفت: خداوند شما را با يك نهر آب امتحان مىكند، آنها
كه از آن بنوشند از من نيستند و آنها كه جز يك پيمان با دست خود، بيشتر از آن
نچشند از منند" (فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ
بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ
فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ
غُرْفَةً بِيَدِهِ). [1] در اينجا لشكريان طالوت در برابر آزمون بزرگى
قرار گرفتند، و آن مساله مقاومت شديد در برابر تشنگى، و چنين آزمونى براى لشكر
طالوت- مخصوصا با سابقه بدى كه براى بنى اسرائيل در بعضى جنگها داشتند- ضرورت
داشت، چرا كه پيروزى هر جمعيتى، بستگى به مقدار انضباط و قدرت ايمان و استقامت در
مقابل
[1]" فصل" در اصل به معنى
بريدن و قطع كردن است و در اينجا به معنى جدا سازى مىباشد (جدا شدن از شهر و
ديار) و" جنود" جمع" جند" در اصل به معنى زمينى است كه داراى
سنگهاى بزرگ و روى هم انباشتهاى باشد، سپس به هر چيز متراكم و چشمگير اطلاق شده و
معمولا به انبوه لشكر" جند" مىگويند.
و تعبير به" لَمْ يَطْعَمْهُ" به جاى لم يشربه اشاره به اين است كه آنها بيش از يك
كف از آب آن نهر ننوشند و حتى در دهان نكنند و نچشند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 242