نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 238
است كه از نظر هوش و فرزانگى و علم، پر مايه است و از نظر نيروى جسمانى، قوى و
پر قدرت.
يعنى اولا اين گزينش خداوند حكيم است و ثانيا شما سخت در اشتباهيد و شرايط
اساسى رهبرى را فراموش كردهايد، نسبت عالى و ثروت، هيچ امتيازى براى رهبرى نيست
چون هر دو امر اعتبارى و بيرون ذاتى است، ولى علم و دانش و نيروى جسمانى دو امتياز
واقعى و درون ذاتى است كه تاثير عميقى در مساله رهبرى دارد. رهبر بايد با علم و
دانش خود، مصلحت جامعهاى را كه در رأس آن است تشخيص دهد و با قدرت خود آن را به
موقع اجرا در آورد، با علم و تدبير خود نقشه صحيح براى پيكار با دشمن بكشد و با
نيروى جسمانى آن را پياده كند.
تعبير به" بسطة" (گسترش) اشاره به اين است كه وسعت وجودى انسان در
پرتو علم و قدرت است، هر قدر اينها افزوده شود هستى انسان گستردهتر مىشود.
در اينجا گسترش علم بر گسترش نيروى جسمانى، مقدم داشته شده، زيرا شرط اول علم
و آگاهى است.
ضمنا از اين تعبير استفاده مىشود كه امامت و رهبرى، گزينش الهى است، و او است
كه شايستگىها را تشخيص مىدهد، اگر در فرزندان پيامبر اين شايستگى را ببيند امامت
را در آنجا قرار مىدهد، و اگر در جاى ديگر، در آنجا قرار مىدهد، و اين همان چيزى
است كه دانشمندان شيعه به آن معتقدند و از آن دفاع مىكنند.
سپس مىافزايد:" خداوند، ملك خود را به هر كس بخواهد مىبخشد و خداوند
(احسانش) وسيع و گسترده و دانا (به لياقت و شايستگى افراد) است" (وَ اللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ
عَلِيمٌ).
اين جمله ممكن است اشاره به شرط سومى براى رهبرى باشد و آن فراهم شدن امكانات
و وسائل مختلف از سوى خدا است زيرا ممكن است رهبرى از نظر علم و قدرت كاملا پر
مايه باشد ولى در شرائط و ظرفى قرار گيرد كه هيچگونه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 238