نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 235
اكنون به تفسير آيات باز مىگرديم:
در نخستين آيه، روى سخن را به پيغمبر اكرم ص كرده، مىفرمايد:" آيا نديدى
جمعى از اشراف بنى اسرائيل را بعد از موسى ع كه به پيامبر خود گفتند:
زمامدارى براى ما انتخاب كن تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پيكار
كنيم؟" (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي
إِسْرائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا
مَلِكاً نُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ).
واژه" ملاء" در لغت به معنى اشياء يا اشخاصى است كه چشم را پر
مىكند و شگفتى بيننده را برمىانگيزد، به همين جهت به جمعيت زيادى كه داراى رأى و
عقيده واحدى، باشند ملا گفته مىشود، و نيز به اشراف و بزرگان هر قوم و ملتى"
ملا" مىگويند، زيرا هر كدام از اين دو گروه به خاطر كميت يا كيفيت خاص خود
چشم بيننده را پر مىكند.
همان طور كه قبلا اشاره شد، اين آيه اشاره به جمعيت زيادى از بنى اسرائيل
مىكند كه يك صدا از پيامبر خويش تقاضاى امير و رهبرى كردند تا بتوانند به
فرماندهى او با جالوت كه تمام حيثيت دينى و اجتماعى و اقتصادى آنها را به خطر
افكنده بود پيكار كنند.
قابل توجه اينكه آنها براى رفع تجاوز دشمن كه ايشان را از سرزمينشان بيرون
رانده بود، مىخواستند مبارزه كنند، در عين حال نام آن را فى سبيل اللَّه (در راه
خدا گذاردند) از اين تعبير روشن مىشود كه آنچه به آزادى و نجات انسانها از اسارت
و رفع ظلم كمك كند،" فى سبيل اللَّه" محسوب مىشود، علاوه بر اين پيكار
مزبور، جنبه دينى و مذهبى نيز داشت.
بعضى نام اين پيامبر را" شمعون" و بعضى" اشموئيل"، و
بعضى" يوشع"، ذكر كردهاند، ولى مشهور در ميان مفسران همان اشموئيل است
كه عربى آن
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 235