نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 203
خداوند به آنچه
انجام مىدهيد بينا است" (وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ
لِلتَّقْوى وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ
بَصِيرٌ).
به طور مسلم
مخاطب در اين جمله شوهرانند و در نتيجه در جمله قبل سخن از گذشت اولياء و در اين
جمله سخن از گذشت شوهران است.
و جمله"
وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ" خطابى است به عموم
مسلمانان كه روح گذشت و بزرگوارى را در تمام اين موارد فراموش نكنند.
رواياتى كه
از پيشوايان معصوم ع به ما رسيده است نيز آيه را به همين صورت تفسير مىكند، و
مفسران شيعه با توجه به مضمون آيه و روايات اهل بيت ع نيز همين نظر را انتخاب
كردهاند و گفتهاند منظور از اين عبارت اولياء زوجه هستند، البته مواردى پيش
مىآيد كه سر سختى كردن در گرفتن نصف مهر، آن هم قبل از عروسى ممكن است احساسات
شوهر و اقوامش را جريحه دار كند و در صدد انتقامجويى بر آيند و ممكن است حيثيت و
آبروى زن را در معرض خطر قرار دهد اين جا است كه گاه، پدر براى حفظ مصلحت دختر
خود، لازم مىبيند كه از حق او گذشت نمايد.
جمله"
وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى" (عفو و گذشت شما به
پرهيزكارى نزديكتر است)، وظيفه مردان را در برابر زنان مطلقه خود بيان مىكند، كه
اگر تمام مهر را پرداختهاند چيزى پس نگيرند و اگر نپرداختهاند همه آن را
بپردازند و از نيمى كه حق آنها است صرف نظر كنند، زيرا مسلم است دختر يا زنى كه
بعد از عقد يا پيش از عروسى از شوهر خود جدا مىشود ضربه سختى مىخورد و از نظر اجتماعى
و روانى مواجه با مشكلاتى است و بى شك گذشت شوهر و پرداخت تمام مهر، تا حدى مرهم
بر اين جراحات مىگذارد.
لحن مجموعه
آيه، بر اصل اساسى" معروف" و" احسان"، در اين مسائل تاكيد
مىكند، كه حتى طلاق و جدايى آميخته با نزاع و كشمكش و تحريك روح
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 203