نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 190
نگاهدارى
فرزند خود دارى مىكند و يا به راستى مانعى براى او پيش مىآيد، در اين صورت بايد
راه چارهاى انديشيد و لذا در ادامه آيه مىفرمايد:" اگر (با عدم توانايى يا
عدم موافقت مادر) خواستيد دايهاى براى فرزندان خود بگيريد، گناهى بر شما نيست، هر
گاه حق گذشته مادر را بطور شايسته بپردازيد" (وَ إِنْ
أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا
سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ).
در تفسير
جمله" إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ"،
نظرات گوناگونى از سوى مفسران اظهار شده، گروهى تفسير بالا را پذيرفتهاند كه
انتخاب دايه به جاى مادر، پس از رضايت طرفين، بى مانع است مشروط بر اينكه اين امر
سبب از بين رفتن حقوق مادر، نسبت به گذشته نشود، بلكه حق او نسبت به مدتى كه شير
مىدهد طبق عادت پرداخته شود.
در حالى كه
بعضى آن را ناظر به حق دايه دانستهاند و گفتهاند بايد حق او طبق عرف عادت پرداخت
شود، بعضى نيز گفتهاند منظور از اين جمله توافق پدر و مادر در مساله انتخاب دايه
است. و بنا بر اين تاكيدى مىشود بر جمله قبل، ولى اين تفسير ضعيف به نظر مىرسد و
صحيحتر همان تفسير اول و دوم مىباشد و مرحوم" طبرسى" تفسير اول را
ترجيح داده است [1] و در پايان آيه به همگان
هشدار مىدهد كه" تقواى الهى پيشه كنيد و بدانيد خدا به آنچه انجام مىدهيد
بينا است" (وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ
اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ).
مبادا كشمكش
ميان مرد و زن، روح انتقامجويى را در آنها زنده كند و سرنوشت يكديگر و يا كودكان
مظلوم را به خطر اندازند، همه بايد بدانند خدا دقيقا مراقب اعمال آنها است.
اين احكام
دقيق و حساب شده و هشدارهاى آميخته به آن به خوبى نشان مىدهد كه اسلام تا چه حد
براى حقوق كودكان و همچنين مادران اهميت قائل