نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 179
در حديثى
آمده است كه در عصر جاهليت بعضى از مردان هنگامى كه طلاق مىدادند مىگفتند: هدف
ما بازى و شوخى بود و همچنين هنگامى كه بردهاى را آزاد يا زنى را به ازدواج خود
در مىآوردند.
آيه فوق نازل
شد و به آنها هشدار داد و پيامبر ص فرمود: هر كس زنى را طلاق دهد يا بردهاى را
آزاد كند يا با زنى ازدواج كند يا به ازدواج ديگرى درآورد بعد مدعى شود كه بازى و
شوخى مىكرده، از او قبول نخواهد شد و به عنوان جدى پذيرفته مىشود.
[1] اين احتمال نيز وجود دارد كه آيه ناظر به حال كسانى است كه براى
اعمال خلاف خود كلاه شرعى درست مىكنند و ظواهر را دستاويز قرار مىدهند قرآن اين
كار را نوعى استهزاء به آيات الهى شمرده، و از جمله همين مساله ازدواج و طلاق و
بازگشت در زمان عده به نيت انتقامجويى و آزار زن و تظاهر به اينكه از حق قانونى
خود استفاده مىكنيم مىباشد.
بنا بر اين
نبايد با چشمپوشى از روح احكام الهى و چسبيدن به ظواهر خشك و قالبهاى بى روح،
آيات الهى را بازيچه و ملعبه خود قرار داد كه گناه اين كار شديدتر، و مجازاتش
دردناكتر است.
سپس
مىافزايد:" نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد و آنچه از كتاب آسمانى و دانش
بر شما نازل كرده و شما را با آن پند مىدهد" (وَ
اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ ما أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتابِ
وَ الْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ).
" و
تقواى الهى پيشه كنيد و بدانيد خداوند به هر چيزى داناست" (وَ
اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ).
اين هشدارها
به خاطر آن است كه اولا توجه داشته باشند كه خداوند آنها را
[1] تفسير قرطبى، جلد 2 صفحه 964- شبيه همين
معنى با تفاوت مختصرى در تفسير مراغى جلد 2 صفحه 179 آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 179