نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 176
است اشاره به
همين ازدواجهاى صورى و ساختگى باشد.
بعضى نيز
گفتهاند كه اگر ازدواج دائمى جدى بكند، و نيتش اين باشد كه راه را براى بازگشت زن
به شوهر اول هموار سازد، ازدواج او باطل است و آن زن به شوهر اول حلال نمىشود،
بعضى نيز گفتهاند اگر قصد او ازدواج جدى بوده باشد هر چند هدف نهاييش گشودن راه
براى همسر اول باشد، آن ازدواج صحيح است، هر چند مكروه مىباشد به شرط اينكه چنين
مطلبى جزء شرايط عقد ذكر نشود.
و از اينجا
روشن مىشود كه هياهوى بعضى از مغرضان و بى خبران كه بدون آگاهى از شرايط و
ويژگيهاى اين مساله آن را مورد هجوم قرار دادهاند و كلماتى از سر اغراض شخصى نسبت
به مقدسات اسلام و يا ناآگاهى از احكام آن به هم بافتهاند، كمترين ارزشى ندارد و
تنها دليل بر جهل و كينهتوزى آنها نسبت به اسلام است و گر نه اين حكم الهى با
شرائطى كه ذكر شد عاملى است براى باز داشتن از طلاقهاى مكرر و پايان دادن به
خودكامگى بعضى از مردان و سامان بخشيدن به نظام نكاح و زناشويى.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 176