نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 174
آميزش همراه
است، و از همه اينها گذشته همان گونه كه بعدا اشاره خواهد شد، اين حكم فلسفهاى
دارد كه تنها با اجراى صيغه عقد، حاصل نمىشود.
نكته: محلل
يك عامل باز دارنده در برابر طلاق
معمول فقها
اين است كه همسر دوم را در اين گونه موارد محلل مىنامند چون باعث حلال شدن زن
(البته بعد از طلاق و عده) با همسر اول مىشود و به نظر مىرسد كه منظور شارع مقدس
اين بوده است كه با اين حكم جلو طلاقهاى پى در پى را بگيرد.
توضيح اينكه:
همان گونه كه ازدواج يك امر حياتى و ضرورى است طلاق هم در شرايط خاصى، ضرورت پيدا
مىكند، و لذا اسلام بر خلاف مسيحيت تحريف يافته، طلاق را مجاز شمرده، ولى از آنجا
كه از هم پاشيدن خانوادهها زيانهاى جبران ناپذيرى براى فرد و اجتماع دارد، با
استفاده از عوامل مختلفى، طلاق را تا آنجا كه ممكن است محدود ساخته، و احكامى
تشريع نموده كه با توجه به آنها طلاق به حد اقل مىرسد.
موضوع الزام
به ازدواج مجدد يا محلل كه بعد از سه طلاق در آيه بالا آمده است يكى از آن عوامل
محسوب مىشود، زيرا ازدواج رسمى زن بعد از سه طلاق با مرد ديگر مخصوصا با اين قيد
كه بايد آميزش جنسى نيز صورت گيرد سد بزرگى براى ادامه طلاق و طلاقكشى است.
به كسى كه
مىخواهد دست به طلاق سوم بزند هشدار مىدهد كه راه بازگشت براى او ممكن است براى
هميشه بسته شود، زيرا راه بازگشت از مسير يك ازدواج دائم با مرد ديگرى مىگذرد، و
همسر دوم ممكن است او را طلاق ندهد و به فرض كه طلاق بدهد اين جريان مىتواند و
جدان و عواطف مرد را جريحه دار سازد و لذا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 174