نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 170
نكتهها:
1- لزوم
تعدد مجالس طلاق
از
جمله" الطَّلاقُ مَرَّتانِ" استفاده مىشود كه دو
يا سه طلاق در يك مجلس انجام نمىشود و بايد در جلسات متعددى واقع شود، به خصوص
اينكه تعدد طلاق براى آن است كه فرصت بيشترى براى رجوع باشد شايد بعد از كشمكش اول
صلح و صفا برقرار گردد.
و اگر در مرحله
نخست صلح و سازشى نشد در دفعه دوم، ولى وقوع چند طلاق در يك نوبت اين راه را به
كلى مسدود مىسازد و آنان را براى هميشه از هم جدا مىگرداند، و تعدد طلاق را عملا
بى اثر مىكند.
اين حكم از
نظر شيعه مورد قبول است ولى در ميان اهل تسنن اختلاف نظر وجود دارد اگر چه بيشتر
آنان معتقدند سه طلاق در يك مجلس، واقع مىشود.
ولى نويسنده
تفسير" المنار" از" مسند احمد بن حنبل" و" صحيح
مسلم" (دو كتاب اصيل اهل سنت) نقل مىكند:" اين حكم كه سه طلاق در يك
مجلس يك طلاق بيشتر محسوب نمىشود از زمان پيامبر اكرم ص تا دو سال از خلافت عمر
مورد اتفاق همه اصحاب بوده است ولى از آن زمان خليفه دوم حكم كرد كه در يك مجلس سه
طلاق واقع مىگردد"!
2- مفتى
اعظم اهل تسنن و نظر شيعه در مساله طلاق
با اين كه
معروف اين است كه خليفه دوم نيز چنان حكم كرد كه سه طلاق در يك مجلس جايز است ولى
مساله مورد اتفاق اهل سنت نيست از جمله كسانى كه بر خلاف علماى ديگر اهل سنت در
اين مساله نظر شيعه را انتخاب نموده رئيس سابق دانشگاه الازهر و مفتى بزرگ عالم
تسنن" شيخ محمود شلتوت" بود او مىنويسد:
" از
دير زمانى كه در دانشكده شرق به بررسى و مقايسه بين مذاهب
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 170