نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 158
تقوا، گروهى
از زنان از بسيارى از مردان پيشرفتهتر باشند.
اينكه بعضى
از روشنفكران اصرار دارند كه اين دو جنس را مساوى در همه چيز قلمداد كنند، اصرارى
است كه با واقعيتها هرگز نمىسازد، و مطالعات مختلف علمى آن را انكار مىكند، حتى
در جوامعى كه شعار مساوات و برابرى در تمام جهات، همه جا را پر كرده، عملا غير آن
ديده مىشود، مثلا مديريت سياسى و نظامى تمام جوامع بشرى- جز در موارد استثنايى
همه در دست مردان است، حتى در جوامع غربى كه شعار اصلى شعار مساوات است، اين معنى
به وضوح ديده مىشود.
به هر حال
قوانينى همچون بودن حق طلاق، يا رجوع در عده يا قضاوت به دست مردان، (جز در موارد
خاصى كه به زن يا حاكم شرع حق طلاق داده مىشود) از همين جا سرچشمه مىگيرد، و
نتيجه مستقيم همين واقعيت است.
بعضى از
مفسران گفتهاند كه جمله" لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ"،
تنها نظر به مساله رجوع در عده طلاق دارد [1]
ولى روشن است كه اين تفسير با ظاهر آيه سازگار نيست، زيرا قبل از آن يك قانون كلى
در باره حقوق زن و رعايت عدالت، به صورت" وَ
لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ" بيان
شده، سپس جمله مورد بحث به صورت يك قانون كلى ديگر به دنبال آن قرار گرفته است.
و بالاخره در
پايان آيه مىخوانيم:" خداوند توانا و حكيم است" (وَ
اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ).
و در واقع
پاسخى است براى آنها كه در اين زمينه ايراد مىگيرند، و اشارهاى است به اينكه حكمت
و تدبير الهى، ايجاب مىكند كه هر كس در جامعه به وظايفى بپردازد كه قانون آفرينش
براى او تعيين كرده است، و با ساختمان جسم و جان او هماهنگ است، حكمت خداوند ايجاب
مىكند كه در برابر وظايفى كه بر عهده