نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 151
باشد لازم
است اين فاصله كمتر شود).
***
نكتهها:
1- ايلاء
يك حكم استثنايى است
در آيات
گذشته، سخن از سوگندهاى لغو و بى اثر بود و گفتيم هر سخنى كه براى كار خلافى باشد،
جزء سوگندهاى لغو و بيهوده است و شكستن آن هيچ محذورى ندارد و مطابق اين حكم بايد
سوگند بر ترك وظيفه زناشويى مطلقا اثرى نداشته باشد در حالى كه در اسلام براى آن
كفاره قرار داده شده [1] (همان كفاره شكستن قسم كه در
بحث سابق گفته شد) اين در حقيقت مجازاتى است براى مردان لجوج كه به اين شيوه
ناجوانمردانه براى ابطال حقوق زن متوسل نشوند و اين كار را تكرار نكنند.
2- مقايسه
حكم اسلام و دنياى غرب
در غرب و
سنتهاى جاهلى آنها نيز چيزى شبيه ايلاء وجود دارد كه آن را جدايى جسمانى مىنامند.
توضيح اينكه:
از آنجا كه طلاق در ميان مسيحيان نيست، بعد از انقلاب كبير فرانسه يكى از راههايى
كه براى جدايى ميان زن و مردى كه حاضر نبودند با هم زندگى كنند تصويب شد جدايى
جسمى بود و آن اين بود كه زن و مرد موقتا از هم جدا شده و در خانههاى جداگانه
زندگى مىكردند (وظيفه انفاق از سوى مرد و تمكين از سوى زن ساقط مىشد، ولى رابطه
ازدواج بر قرار بود) با اين حال نه مرد مىتوانست همسر ديگرى اختيار كند و نه زن
مىتوانست شوهر نمايد، مدت اين
[1] اگر مرد قبل از چهار ماه، آميزش جنسى كند،
كفاره آن مسلم و اجماعى است، و اگر بعد از چهار ماه باشد اين حكم در ميان فقهاء
مشهور است، هر چند بعضى كفاره را در اين صورت انكار كردهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 151