responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 144

خاصى نزد آنها در اين زمينه يافت نمى‌شد، ولى ساكنان مدينه و اطراف آن، بعضى از آداب يهود را در اين زمينه اقتباس كرده بودند، و در معاشرت با زنان در حال حيض، سختگيريهايى داشتند، در حالى كه ساير عرب چنين نبودند، و حتى شايد آميزش جنسى را در اين حال جالب مى‌دانستند و معتقد بودند اگر فرزندى نصيب آنها شود بسيار خون‌ريز خواهد بود، و اين از صفات بارز و مطلوب، نزد اعراب باديه‌نشين خون‌ريز بود [1] 2- ذكر طهارت و توبه در كنار يكديگر در آيات فوق ممكن است اشاره به اين باشد كه طهارت، مربوط به پاكيزگى ظاهر، و توبه اشاره به پاكيزگى باطن است.

اين احتمال نيز وجود دارد كه طهارت در اينجا به معنى آلوده نشدن به گناه بوده باشد يعنى خداوند، هم كسانى را كه آلوده به گناه نشده‌اند دوست دارد و هم كسانى كه بعد از آلودگى توبه كنند، و در زمره پاكان در آيند.

ضمنا اشاره به مساله توبه در اينجا ممكن است ناظر به اين باشد كه بعضى بر اثر فشار غريزه جنسى نمى‌توانستند خويشتن دارى كنند و بر خلاف امر خدا به گناه آلوده مى‌شدند، سپس از عمل خود نادم شده و ناراحت مى‌گشتند، براى اينكه راه بازگشت را به روى خود بسته نبينند و از رحمت حق مايوس نشوند، طريق توبه را به آنها نشان مى‌دهد [2]

***


[1] اقتباس از تفسير الميزان، جلد دوم، صفحه 208 ذيل آيه مورد بحث- در كتاب" انيس الاعلام" جلد 2 صفحه 106 و 107 نيز شرح مبسوطى با ذكر مدارك در اين باره آمده است.

[2] درباره حقيقت" توبه" و شرائط آن، مشروحا در جلد 3 ذيل آيه 17 سوره نساء و در جلد 14 ذيل آيه 5 سوره نور، بحث كرده‌ايم.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست