نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 140
اين است كه
بعد از غسل كردن باشد.
جمله"
مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ" (از آن طريق كه خداوند دستور
داده) مىتواند تاكيدى بر جمله قبل باشد، يعنى فقط در حال پاكى زنان، آميزش جنسى
داشته باشيد نه در غير اين حالت، و ممكن است مفهوم وسيعتر و كلىترى از آن
استفاده كرد، يعنى بعد از پاك شدن نيز، آميزش بايد در چهار چوب فرمان خدا باشد،
اين فرمان مىتواند فرمان تكوينى پروردگار يا فرمان تشريعى او باشد زيرا خداوند
براى بقاى نوع انسان، جاذبه مخصوصى در ميان دو جنس مخالف، نسبت به يكديگر قرار
داده، و به همين دليل آميزش جنسى لذت خاصى براى هر دو طرف دارد، ولى مسلم است، كه
هدف نهايى بقاء نسل بوده، و اين جاذبه و لذت مقدمه آن است بنا بر اين لذت جنسى
بايد، تنها در مسير بقاى نسل قرار گيرد، و به همين جهت استمناء و لواط و مانند آن،
نوعى انحراف از اين فرمان تكوينى و ممنوع است.
و نيز ممكن
است مراد امر تشريعى باشد، يعنى بعد از پاك شدن زنان از عادت ماهانه، بايد جهات
حلال و حرام را در حكم شرع در نظر بگيريد.
بعضى نيز
گفتهاند: مفهوم اين جمله ممنوع بودن آميزش جنسى با همسران از غير طريق معمولى
مىباشد، ولى با توجه به اينكه در آيات گذشته سخنى از اين مطلب در ميان نبوده، اين
تفسير مناسب به نظر نمىرسد [1]
***
در آيه
دوم، اشاره زيبايى به هدف نهايى آميزش جنسى كرده، مىفرمايد:
"
همسران شما محل بذرافشانى شما هستند" (نِساؤُكُمْ
حَرْثٌ لَكُمْ).
" بنا
بر اين هر زمان بخواهيد مىتوانيد با آنها آميزش نمائيد
[1] توجه داشته باشيد كه" حيث" هم به
عنوان ظرف مكان، و هم به عنوان زمان، آمده است، و در اينجا مىتواند اشاره به زمان
مجاز بودن آميزش جنسى يعنى زمان پاكى باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 140