نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 138
" ولى
هنگامى كه پاك شوند، از طريقى كه خدا به شما فرمان داده با آنها آميزش كنيد كه
خداوند توبه كنندگان و پاكان را دوست دارد" (فَإِذا
تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ).
"
محيض" مصدر ميمى و به معنى عادت ماهيانه است، در معجم مقاييس اللغه، آمده است
كه اين واژه، در اصل به معنى خارج شدن آب قرمز از درختى است به نام سمره، (سپس به
عادت ماهيانه زنان اطلاق شده است) ولى در تفسير" فخر رازى" آمده كه حيض
در اصل به معنى سيل است، و لذا هنگامى كه سيل جريان پيدا كند، گفته مىشود حاض
السيل، و حوض را نيز به همين مناسبت حوض مىگويند كه آب به سوى آن جريان پيدا
مىكند.
ولى از
گفته" راغب" در" مفردات" عكس اين استفاده مىشود كه اين واژه
در اصل به معنى همان خون عادت است (سپس به معانى ديگر اطلاق شده).
و در هر حال
منظور در اينجا، همان خون است كه قرآن، آن را اذى (چيز آلوده يا زيانآور) معرفى
كرده است، و در حقيقت اين جمله، فلسفه حكم اجتناب از آميزش جنسى زنان را در حالت
قاعدگى كه در جمله بعد آمده است بيان مىكند، زيرا آميزش در چنين حالتى، علاوه بر
اينكه تنفرآور است، زيانهاى بسيارى به بار مىآورد كه طب امروز نيز آن را اثبات
كرده، از جمله احتمال عقيم شدن مرد و زن، و ايجاد يك محيط مساعد براى پرورش ميكرب
بيماريهاى آميزشى (مانند سفليس و سوزاك) و نيز التهاب اعضاء تناسلى زن و وارد شدن
خون آلوده به داخل عضو تناسلى مرد و غير اينها كه در كتب طب آمده است، لذا پزشكان،
آميزش جنسى با چنين زنانى را ممنوع اعلام مىكنند.
منشا پيدايش
خون حيض، مربوط به احتقان و پر خون شدن عروق رحم، سپس پوسته پوسته شدن مخاط آن، و
جريان خونهاى موجود است، ترشح خون مزبور، ابتداء نامنظم و بى رنگ است، ولى بزودى
سرخ رنگ و منظم مىشود و در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 138