نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 137
جمعى از يهود
مىگويند معاشرت مردان با اينگونه زنان مطلقا حرام است هر چند كه به صورت غذا
خوردن سر يك سفره و يا زندگى در يك اطاق باشد مثلا مىگويند جايى كه زن حائض
بنشيند مرد نبايد بنشيند، اگر نشست بايد لباس خود را بشويد و الا نجس است، و نيز
اگر در رختخواب او بخوابد لباس و بدن را بايد شستشو دهد، بطور خلاصه زن را در اين
مدت يك موجود ناپاك و لازم الاجتناب مىدانند.
در مقابل اين
گروه نصارا هستند كه مىگويند: هيچ گونه فرقى ميان حالت حيض زنان و غير حيض نيست،
همه گونه معاشرت حتى آميزش جنسى با آنان بى مانع است! مشركين عرب به خصوص آنها كه
در مدينه زندگى مىكردند، كم و بيش به خلق و خوى يهود انس گرفته بودند و با زنان
حائض مانند يهود رفتار مىكردند و در زمان عادت ماهيانه از آنها جدا مىشدند، همين
اختلاف در آيين و افراط و تفريطهاى غير قابل گذشت سبب شد كه بعضى از مسلمانان از پيغمبر
اكرم ص در اين باره سؤال كنند، در پاسخ آنان اين آيه نازل شد
تفسير: حكم
زنان در عادت ماهيانه
در نخستين
آيه به سؤال ديگرى برخورد مىكنيم و آن درباره عادت ماهيانه زنان است،
مىفرمايد:" درباره (خون) حيض از تو سؤال مىكنند بگو چيز زيان آورى
است" (وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً).
و بلافاصله
مىافزايد:" حال كه چنين است از زنان در حالت قاعدگى كناره گيرى نمائيد، و با
آنها آميزش جنسى نكنيد تا پاك شوند" (فَاعْتَزِلُوا
النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 137