نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 134
اسلامند، اگر
از طريق ازدواج به خانههاى مسلمانان راه يابند، جامعه اسلامى گرفتار هرج و مرج و
دشمنان داخلى مىشود، ولى اين تا زمانى است كه آنها بر مشرك بودن پافشارى مىكنند،
اما راه به روى آنها باز است، مىتوانند ايمان بياورند و در صفوف مسلمين قرار
گيرند، و به اصطلاح كفو آنها در مساله ازدواج شوند.
ضمنا
واژه" نكاح" در لغت، هم به معنى آميزش جنسى آمده، هم به معنى عقد
ازدواج، و در اينجا منظور، عقد ازدواج است، هر چند" راغب" در"
مفردات" مىگويد:" نكاح" در اصل به معنى عقد است، سپس مجازا در
آميزش جنسى به كار رفته است.
2- مشركان
چه اشخاصى هستند؟
واژه"
مشرك" در قرآن، غالبا به بت پرستان اطلاق شده، ولى بعضى از مفسران معتقدند كه
مشرك شامل ساير كفار مانند يهود و نصارا و مجوس (و به طور كلى اهل كتاب) نيز
مىشود، زيرا هر كدام از اين طوائف براى خداوند شريكى قائل شدند، نصارا قائل به
خدايان سهگانه (تثليث) و مجوس قائل به خدايان دوگانه اهورمزدا و اهريمن (ثنويت) و
يهود، عزير را فرزند خدا مىدانستند، ولى اين عقائد گر چه شركآور است اما با توجه
به اينكه در آيات متعددى مشركان در برابر اهل كتاب قرار گرفتهاند و با توجه به
اينكه يهود و نصارا و مجوس در اصل متكى به نبوت راستين و كتاب آسمانى هستند، معلوم
مىشود كه منظور قرآن از مشرك، همان بتپرست است.
حديث معروفى
كه از پيامبر ص نقل شده كه در ضمن وصاياى خود فرمود:
"
مشركان را از جزيرة العرب بيرون كنيد" شاهد اين مدعى است چرا كه به طور مسلم
اهل كتاب از جزيرة العرب اخراج نشدند بلكه به عنوان يك اقليت مذهبى طبق دستور قرآن
با دادن جزيه در پناه اسلام زندگى مىكردند.
3- اين آيه
منسوخ نشده است
بعضى از
مفسران گفتهاند كه حكم در آيه فوق، منسوخ شده و ناسخ آن آيه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 134