نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 123
بهتر اين است
كه سرپرستى آنها را بپذيريد، و كارهاى آنان را سامان دهيد و اصلاح كنيد، و اگر
زندگى و اموال آنها با زندگى و اموال شما مخلوط گردد مشكلى نيست، در صورتى كه نظر
شما اصلاح باشد و بسان يك برادر، با آنها رفتار كنيد.
سپس اضافه
مىكند:" كه خداوند مفسد را از مصلح مىشناسد" (وَ
اللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ) آرى او از
نيات همه شما آگاه است، و آنها كه قصد سوء استفاده از اموال يتيمان دارند، و با
آميختن اموال آنها با اموال خود، به حيف و ميل اموال يتيمان مىپردازند را از
دلسوزان پاكدل واقعى مىشناسد.
و در پايان
آيه مىفرمايد:" خداوند اگر بخواهد مىتواند كار را بر شما سخت بگيرد و شما
را به زحمت اندازد (و در عين دستور دادن به سرپرستى يتيمان، دستور دهد كه اموال
آنها را به كلى از اموال خود جدا سازيد، ولى خداوند هرگز چنين نمىكند) زيرا او
توانا و حكيم است" (وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ
لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ).
[1]
***
نكتهها:
1- رابطه
احكام چهارگانه بالا
- همان گونه
كه ملاحظه كرديد، چهار سؤال در دو آيه فوق، درباره مساله" شراب" و"
قمار" و" انفاق" و" يتيمان"، همراه پاسخ آنها آمده است،
ذكر اين چهار سؤال و جواب با يكديگر ممكن است، به اين جهت باشد كه واقعا مردم
گرفتار اين چهار مساله و درگير با آنها بودند، لذا پى در پى درباره اين چهار موضوع
سؤال مىكردند (توجه داشته باشيد كه يسئلونك فعل مضارع و
[1]" اعنتكم" از ماده"
عنت"، در اصل به معنى وقوع در امر خوفناك است. و به گفته" معجم مقاييس
اللغة" در اصل به معنى هر گونه مشقت است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 123