نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 12
وارد شويد
بلكه نيكى آن است كه تقوا پيشه كنيد و از در خانهها وارد شويد و از خدا بپرهيزيد
تا رستگار شويد" (وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ
تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى وَ أْتُوا
الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ).
بسيارى از
مفسران گفتهاند در زمان جاهليت هنگامى كه لباس احرام به تن مىكردند از راه
معمولى و در خانه، به خانه خود وارد نمىشدند و معتقد بودند اين كار براى محرم
ممنوع است به همين دليل در پشت خانه نقبى مىزدند و هنگام احرام فقط از آن وارد
مىشدند، آنها معتقد بودند كه اين عمل يك كار نيك است چون ترك عادت است و احرام كه
مجموعهاى از ترك عادات است بايد با اين ترك عادت تكميل شود
[1] و بعضى گفتهاند اين كار به خاطر آن بود كه در حال احرام زير سقف
نروند زيرا گذشتن از سوراخ ديوار در مقايسه با گذشتن از در براى اين منظور بهتر
بود ولى قرآن صريحا مىگويد نيكى در تقوا است نه در عادات و رسوم خرافى و بلافاصله
دستور مىدهد حتما از همان طريق عادى به خانهها وارد شويد.
اين آيه معنى
وسيعتر و عمومىترى نيز دارد و آن اينكه براى اقدام در هر كار خواه دينى باشد يا
غير دينى بايد از طريق صحيح وارد شويد نه از طرق انحرافى و وارونه چنان كه جابر
همين معنى را از قول امام باقر ع نقل كرده است. [2]
و از اينجا مىتوان پيوند ديگرى ميان آغاز و پايان آيه پيدا كرد و آن اينكه هر كار
بايد از طريق صحيح آن باشد و عبادتى همچون حج نيز بايد در وقت مقرر كه با هلال ماه
تعيين مىشود انجام گيرد.
تفسير سومى
براى آيه ذكر شده است و آن اينكه براى يافتن نيكيها بايد به سراغ اهلش رفت و از
غير اهل طلب نكرد ولى اين تفسير را مىتوان در تفسير دوم