نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 107
سپس به يك
قانون كلى و اصل اساسى كه حاكم بر قوانين تكوينى و تشريعى خداوند است اشاره
مىكند، مىفرمايد:" چه بسا شما از چيزى اكراه داشته باشيد در حالى كه براى
شما خير است و مايه سعادت و خوشبختى" (وَ عَسى
أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ).
به عكس كناره
گيرى از جنگ و عافيتطلبى ممكن است خوشايند شما باشد در حالى كه واقعا چنين
نيست" چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد و آن براى شما شر است" (وَ
عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ).
و در پايان
مىفرمايد:" و خدا مىداند و شما نمىدانيد" (وَ
اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ).
پروردگار
جهان با اين لحن قاطع مىگويد كه افراد بشر نبايد تشخيص خودشان را در مسائل مربوط
به سرنوشتشان حاكم سازند چرا كه علم آنها از هر نظر محدود و ناچيز است و
معلوماتشان در برابر مجهولات همچون قطرهاى در برابر درياست، همانگونه كه در
قوانين تكوينى خداوند از اسرار آفرينش همه اشياء با خبر نيستند و گاه چيزى را بى
خاصيت مىشمرند در حالى كه پيشرفت علوم فوايد مهم آن را آشكار مىسازد همچنين در
قوانين تشريعى بسيارى از مصالح و مفاسد را نمىدانند لذا ممكن است چيزى را
ناخوشايند دارند در حالى كه سعادت آنها در آن است يا از چيزى خشنود باشند در حالى
كه بدبختى آنها در آن است.
آنها با توجه
به علم محدود خود در برابر علم بى پايان خداوند نبايد در برابر احكام الهى روى در
هم كشند بايد بطور قطع بدانند كه خداوند رحمان و رحيم اگر جهاد و زكات و روزه و حج
را تشريع كرده همه به سود آنهاست.
توجه به اين
حقيقت روح انضباط و تسليم در برابر قوانين الهى را در انسان پرورش مىدهد و درك و
ديد او را از محيطهاى محدود فراتر مىبرد و به نامحدود يعنى علم بى پايان خدا
پيوند مىدهد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 107