responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 10

جويا مى‌شدند كه قرآن سؤال آنها را به اين صورت منعكس كرده است." در باره هلالهاى ماه از تو سؤال مى‌كنند" (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ).

" اهله" جمع" هلال" به معنى ماه در شب اول و دوم است و بعضى گفته‌اند در سه شب نخستين" هلال" نام دارد و بعدا به آن" قمر" مى‌گويند و بعضى بيش از آن را هلال ناميده‌اند.

مرحوم" طبرسى" در" مجمع البيان" و بعضى ديگر از مفسران بزرگ معتقدند كه اين واژه در اصل از استهلال صبى يعنى گريه كودك در آغاز تولد گرفته شده سپس براى آغاز ماه به كار رفته و نيز در آنجا كه حاجيان صداى خود را به لبيك بلند مى‌كنند (اهل القوم بالحج) گفته مى‌شود.

ولى از كلمات" راغب" در" مفردات" عكس اين استفاده مى‌شود كه اصل اين واژه را همان هلال ماه مى‌داند كه" استهلال صبى" (گريه كردن كودك) از آن گرفته شده است.

بر هر حال از جمله" يسئلونك" كه به صورت فعل مضارع به كار رفته معلوم مى‌شود اين سؤال كرارا از رسول خدا ص شده است.

سپس مى‌فرمايد:" بگو اينها بيان اوقات (طبيعى) براى مردم و حج است" (قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِ‌).

هم در زندگى روزانه از آن استفاده مى‌كنند و هم در عبادتهايى كه وقت معينى در سال دارد در حقيقت ماه يك تقويم طبيعى براى افراد بشر محسوب مى‌شود كه مردم اعم از باسواد و بيسواد و در هر نقطه‌اى از جهان باشند مى‌توانند از اين تقويم طبيعى استفاده كنند نه تنها آغاز و وسط و آخر ماه را مى‌توان با آن شناخت بلكه با دقت شبهاى ماه را نيز مى‌توان تشخيص داد و بديهى است نظام زندگى اجتماعى بشر بدون تقويم يعنى يك وسيله دقيق و عمومى براى تعيين تاريخ امكان‌پذير نيست به همين دليل خداوند بزرگ براى نظام زندگى اين تقويم جهانى را در اختيار

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست