نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 88
قلبى كه خالص از معاصى و كينه و نفاق بوده باشد.
قلبى كه از عشق دنيا تهى باشد كه حب دنيا سرچشمه همه خطاها است.
و بالآخره قلبى كه جز خدا در آن نباشد! حقيقت اين است كه" سليم" از
ماده" سلامت"، و هنگامى كه سلامت به طور مطلق مطرح مىشود سلامتى از هر
گونه بيمارى اخلاقى و اعتقادى را شامل مىشود.
قرآن مجيد در باره منافقان مىگويد:" فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً" در دلهاى آنها يك نوع بيمارى است و خداوند نيز (بر
اثر لجاجت و گناهشان) بر اين بيمارى مىافزايد" (بقره 10).
جالبترين تفسير را براى" قلب سليم" امام صادق ع بيان فرموده: در
آنجا كه مىخوانيم:
القلب السليم الذى يلقى ربه و ليس فيه احد سواه!:
" قلب سليم قلبى است كه خدا را ملاقات كند در حالى كه هيچ كس جز او در آن
نباشد" [1] و اين
تعبير، جامع همه اوصاف گذشته است.
و نيز در روايت ديگرى از همان امام ع آمده است كه فرمود:
صاحب النية الصادقة صاحب القلب السليم، لان سلامة القلب من هواجس المذكورات
تخلص النية للَّه فى الامور كلها:
" كسى كه نيت صادقى دارد صاحب قلب سليم است چرا كه سلامت قلب از شرك و شك
نيت را در همه چيز خالص مىكند" [2] در باره اهميت قلب سليم همين بس كه قرآن مجيد آن را تنها
سرمايه نجات روز قيامت شمرده، چنان كه در سوره شعراء آيه 88 و 89 از زبان همين
پيامبر بزرگ ابراهيم ع مىخوانيم: يَوْمَ لا
يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ:" روزى كه اموال و فرزندان سودى به حال انسان
نمىبخشند، جز كسى
[1] و [2] كافى طبق نقل تفسير صافى ذيل
آيه 89 سوره شعراء.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 88