نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 84
روايات پارهاى اشارات در آيات قرآن ممكن است استفاده كرد كه از آنها نيز
فرزندانى در روى زمين مانده، و اقوامى از اولاد آنها هستند.
در حديثى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام باقر ع در توضيح آيه فوق نقل شده
چنين مىخوانيم:
الحق و النبوة و الكتاب و الايمان فى عقبه، و ليس كل من فى الارض من بنى آدم
من ولد نوح (ع) قال اللَّه عز و جل فى كتابه احْمِلْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ
أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ منهم وَ مَنْ آمَنَ وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلَّا
قَلِيلٌ، و قال اللَّه عز و جل ايضا: ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ
:" منظور خداوند از اين آيه (وَ
جَعَلْنا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْباقِينَ) اين
است كه حق و نبوت و كتاب آسمانى و ايمان در دودمان نوح باقيماند، ولى تمام كسانى كه
از فرزندان آدم در روى زمين زندگى مىكنند از اولاد نوح نيستند، چرا كه خداوند
متعال در كتابش مىگويد: ما به نوح دستور داديم كه از هر جفتى از حيوانات يك زوج
بر كشتى سوار كن، و همچنين اهل خانوادهات را، مگر آنها كه قبلا وعده هلاكشان داده
شده (اشاره به همسر نوح و يكى از فرزندانش) و همچنين مؤمنان را، جز گروه اندكى به
نوح ايمان نياوردند- و نيز (خطاب به بنى اسرائيل كرده مىگويد:) اى فرزندان كسانى
كه با نوح بر كشتى سوار كرديم" [1] و به اين ترتيب آنچه در باره منتهى شدن تمام نژادهاى روى
زمين به فرزندان نوح مشهور است ثابت نيست.
***
[1] اين حديث در جلد 4 نور الثقلين
صفحه 405 آمده همچنين در تفسير صافى ذيل آيات مورد بحث.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 84