نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 82
چه افتخارى از اين برتر و بالاتر كه خداوند بر او سلام مىفرستد، سلامى كه در
ميان جهان و جهانيان باقى مىماند، و تا دامنه قيامت گسترده مىشود، سلام خدا توأم
با ثناء جميل و ذكر خير بندگانش.
جالب اينكه كمتر سلامى در قرآن به اين گستردگى و وسعت در باره كسى ديده
مىشود، بخصوص اينكه" العالمين" (به مقتضاى اينكه جمع است و توأم با الف
و لام) آن چنان معنى وسيعى دارد كه نه تنها همه انسانها، بلكه عوالم فرشتگان و
ملكوتيان را نيز ممكن است در بر گيرد.
***
و براى آنكه اين برنامه براى ديگران الهام بخش گردد مىافزايد:" ما
اينگونه نيكوكاران را جزا و پاداش مىدهيم"! (إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ).
***
" چرا كه او از بندگان با ايمان ما بود" (إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ).
در حقيقت مقام عبوديت و بندگى، و همچنين ايمان توأم با احسان و نيكوكارى كه در
دو آيه اخير آمده، دليل اصلى لطف خداوند نسبت به نوح و نجاتش از اندوه بزرگ و سلام
و درود الهى بر او بود كه اگر اين برنامه از ناحيه ديگران نيز تعقيب شود مشمول
همان رحمت و لطفند كه نوح بود چرا كه معيارهاى الطاف پروردگار تخلف ناپذير است و
جنبه شخصى و خصوصى ندارد.
***
و در آخرين آيه مورد بحث با جملهاى كوتاه و كوبنده سرنوشت آن قوم ظالم و
شرور و كينهتوز را بيان كرده، مىگويد:" سپس ديگران را غرق كرديم" (ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ).
از آسمان سيلاب آمد، و از زمين آب جوشيد، و سرتاسر كره زمين به اقيانوس پر
تلاطمى مبدل شد! كاخهاى بيدادگران را در هم كوبيد، و جسدهاى بيجانشان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 82