نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 76
تنها مشركان مكه نيستند كه به تقليد نياكانشان در گمراهى عميقى گرفتارند، بلكه
پيش از آنها نيز اكثر اقوام گذشته به چنين سرنوشتى گرفتار شدند، و مؤمنان آنها در
برابر گمراهان آنها اندك بودند، و اين تسلى خاطرى است براى پيامبر ص و مؤمنان اندك
نخستين در آن زمان كه در مكه بودند و از هر سو در محاصره دشمن.
***
سپس اضافه مىكند گمراهى آنها به خاطر نداشتن رهبر و راهنما نبود،"
ما در ميان آنها انذاركنندگانى فرستاديم" (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا فِيهِمْ مُنْذِرِينَ).
پيامبرانى كه آنها را از شرك و كفر و ظلم و بيدادگرى و تقليد كوركورانه از
ديگران بيم مىدادند، و آنها را به مسئوليتهايشان آشنا مىساختند.
درست است كه پيامبران در يك دست نامه انذار و در دست ديگر نامه بشارت داشتند
ولى چون ركن اعظم تبليغ آنها مخصوصا نسبت به چنين اقوام گمراه و سركش همان انذار
بود در اينجا تنها روى آن تكيه شده است.
***
سپس در يك جمله كوتاه و پرمعنى مىگويد:" اكنون بنگر عاقبت انذار شوندگان
و اين اقوام لجوج گمراه به كجا رسيد"؟ (فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ).
مخاطب در جمله" فانظر" (اكنون بنگر) ممكن است شخص پيامبر ص باشد و
يا هر فرد عاقل و بيدار.
در حقيقت اين جمله اشاره به پايان كار اقوامى است كه در آيات بعد شرح حال آنها
خواهد آمد.
و در آخرين آيه به عنوان يك استثنا مىفرمايد:" مگر بندگان مخلص
خدا"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 76