نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 69
66- آنها
(مجرمان) از آن مىخورند و شكم خود را از آن پر مىكنند.
67- سپس روى
آن آب داغ متعفنى مىنوشند.
68- سپس
بازگشت آنها به سوى جهنم است.
69- چرا كه
آنها پدران خود را گمراه يافتند.
7- با اينحال
با سرعت به دنبال آنان مىدوند.
تفسير:
گوشهاى از عذابهاى جانكاه دوزخيان
بعد از بيان
نعمتهاى روحبخش و پرارزش بهشتى، در آيات مورد بحث به بيان عذابهاى دردناك و
غمانگيز دوزخى مىپردازد، و آن چنان ترسيمى از آن مىكند كه در مقايسه با نعمتهاى
پيشين در نفوس مستعد عميقا اثر مىگذارد و آنها را از هر گونه زشتى و ناپاكى باز
مىدارد.
نخست
مىفرمايد:" آيا اين نعمتهاى جاويدان و لذتبخش كه بهشتيان را با آن پذيرايى
مىكنند بهتر است يا درخت نفرتانگيز زقوم"؟! (أَ ذلِكَ
خَيْرٌ نُزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ).
تفسير نمونه ؛ ج19 ؛ ص69
بير به" نزل" با توجه به مفهوم آن به چيزى گفته مىشود كه براى
پذيرايى ميهمان آماده مىكنند، و بعضى گفتهاند نخستين چيزى است كه با آن از
ميهمان تازه وارد پذيرايى مىكنند نشان مىدهد كه بهشتيان همچون ميهمانهاى عزيز و
محترم پذيرايى مىشوند.
قرآن مىگويد: آيا اين بهتر است يا درخت" زقوم"؟! تعبير به"
بهتر" دليل بر اين نيست كه درخت زقوم چيز خوبى است، و نعمت بهشتيان از آن
بهتر است، چرا كه اين تعبيرات در لغت عرب گاه در مواردى به كار مىرود كه در يك سو
هيچگونه خوبى اصلا وجود ندارد، ولى اين احتمال وجود دارد كه اين يك نوع كنايه است،
درست به اين مىماند كه شخصى بر اثر آلودگى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 69