نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 65
در بعضى از
كلمات مفسران آمده است كه در بهشت روزنهاى وجود دارد كه از آن مىتوان جهنم را
ديد! از آيات سوره اعراف نيز به خوبى اين ارتباط روشن مىشود، آنجا كه
مىگويد:" بهشتيان دوزخيان را بانگ مىزنند و مىگويند ما آنچه را
پروردگارمان وعده داده بود حقا يافتيم، آيا شما هم آنچه را پروردگارتان وعده داده
بود به حق يافتيد؟ مىگويند آرى! و در اين هنگام كسى در ميان آنها بانگ برمىآورد
كه لعنت خدا بر ستمگران باد"!" وَ
نادى أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا
رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ
مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ"
(اعراف 44).
از آيه 46
همان سوره اعراف نيز استفاده مىشود كه" در ميان اهل بهشت و دوزخ حجابى
برقرار است"" وَ بَيْنَهُما حِجابٌ".
تعبير
به" نادى" كه معمولا در موارد سخن گفتن از دور به كار مىرود نشانه بعد
مكانى يا مقامى اين دو گروه است، اما به هر حال همانگونه كه بارها گفتهايم شرائط
و احوال روز قيامت با وضع اين جهان بسيار متفاوت است و ما نمىتوانيم با معيارهاى
اين جهان آنها را ارزيابى كنيم.
2- اين
آيات در باره چه كسى نازل شده؟
بعضى از
مفسران شان نزولهايى براى آيات فوق نقل كردهاند كه مطابق آنها اين آيات اشاره به
آن دو نفر مىكند كه در سوره كهف به عنوان يك مثال مطرح شده است آنجا كه
مىفرمايد: وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا رَجُلَيْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما
جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَيْنَهُما
زَرْعاً ..." براى آنها مثالى بيان كن: داستان آن دو مرد را كه براى يكى از
آنها دو باغ از انواع انگورها قرار داديم، و در گرداگرد آن درختان نخل، و در ميان
اين دو زراعتى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 65