responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 556

و سپس دعوت ورود به بهشت جاويدان!.

جمله" طبتم" از ماده" طيب" (بر وزن صيد) به معنى پاكيزگى است، و چون بعد از سلام و درود قرار گرفته مناسب اين است كه مفهوم" انشايى" داشته باشد، يعنى پاك و پاكيزه باشيد و خوش و خرم بمانيد و يا به تعبير ديگر" گوارا باد بر شما اين نعمتهاى پاك اى پاك‌سرشتان پاكدل".

ولى بسيارى از مفسران اين جمله را به معنى" خبرى" تفسير كرده‌اند و گفته‌اند فرشتگان به آنها مى‌گويند: شما از هر آلودگى و پليدى پاك شده‌ايد، و با ايمان و عمل صالح قلب و روح شما پاك گرديده، و از گناهان و معاصى نيز پاك شده‌ايد، و حتى بعضى روايتى نقل كرده‌اند كه بر در بهشت درختى است كه دو چشمه آب زلال از پاى آن مى‌جوشد، مؤمنان از يك چشمه مى‌نوشند و باطن آنها پاك مى‌شود، و در چشمه ديگرى خود را شستشو مى‌دهند و ظاهر آنها پاك مى‌شود، و اينجاست كه خازنان بهشت به آنها مى‌گويند" سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ‌" [1] قابل توجه اين كه هم در مورد دوزخيان تعبير به" خلود" و جاودانگى شده و هم در مورد بهشتيان، تا گروه اول بدانند هيچ راه نجاتى وجود ندارد، و گروه دوم نيز هيچگونه نگرانى از زوال نعمت الهى به خود راه ندهند.

***
در آيه بعد چهار جمله كوتاه و پر معنى كه حاكى از نهايت خشنودى و رضايت خاطر بهشتيان است از آنها نقل مى‌كند:" آنها مى‌گويند: حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه به وعده خويش در باره ما وفا كرد" (وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ‌).

در جمله‌هاى بعد مى‌افزايند:" و زمين بهشت را ميراث ما قرار داد و به ما


[1] تفسير قرطبى جلد 8 صفحه 5730.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست