نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 556
و سپس دعوت ورود به بهشت جاويدان!.
جمله" طبتم" از ماده" طيب" (بر وزن صيد) به معنى پاكيزگى
است، و چون بعد از سلام و درود قرار گرفته مناسب اين است كه مفهوم"
انشايى" داشته باشد، يعنى پاك و پاكيزه باشيد و خوش و خرم بمانيد و يا به
تعبير ديگر" گوارا باد بر شما اين نعمتهاى پاك اى پاكسرشتان پاكدل".
ولى بسيارى از مفسران اين جمله را به معنى" خبرى" تفسير كردهاند و
گفتهاند فرشتگان به آنها مىگويند: شما از هر آلودگى و پليدى پاك شدهايد، و با
ايمان و عمل صالح قلب و روح شما پاك گرديده، و از گناهان و معاصى نيز پاك شدهايد،
و حتى بعضى روايتى نقل كردهاند كه بر در بهشت درختى است كه دو چشمه آب زلال از
پاى آن مىجوشد، مؤمنان از يك چشمه مىنوشند و باطن آنها پاك مىشود، و در چشمه
ديگرى خود را شستشو مىدهند و ظاهر آنها پاك مىشود، و اينجاست كه خازنان بهشت به
آنها مىگويند" سَلامٌ عَلَيْكُمْ
طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ" [1] قابل توجه اين
كه هم در مورد دوزخيان تعبير به" خلود" و جاودانگى شده و هم در مورد
بهشتيان، تا گروه اول بدانند هيچ راه نجاتى وجود ندارد، و گروه دوم نيز هيچگونه
نگرانى از زوال نعمت الهى به خود راه ندهند.
***
در آيه بعد چهار جمله كوتاه و پر معنى كه حاكى از نهايت خشنودى و رضايت
خاطر بهشتيان است از آنها نقل مىكند:" آنها مىگويند: حمد و ستايش مخصوص
خداوندى است كه به وعده خويش در باره ما وفا كرد" (وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ).
در جملههاى بعد مىافزايند:" و زمين بهشت را ميراث ما قرار داد و به ما