نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 55
در هر حال
منظور از آن در آيه مورد بحث از بين رفتن تدريجى عقل و رسيدن به حد سكرات كه در
مورد شراب طهور بهشت مطلقا وجود ندارد، نه از عقل مىكاهد و نه فساد توليد مىكند.
اين دو تعبير
به طور ضمنى بيان بسيار ظريف و دقيقى است در مورد شرابهاى دنيا و مواد الكلى كه به
صورت تدريجى و مخفيانه در وجود انسان نفوذ مىكند و فساد و تباهى مىآفريند، نه
تنها عقل و سلسله اعصاب را به ويرانى مىكشد، كه در تمام دستگاههاى بدن انسان از
قلب گرفته تا عروق، و از معده تا كليهها و كبد، تاثير مخرب غير قابل انكارى دارد،
گويى انسان را" ترور" مىكند و نابود مىسازد.
و نيز عقل و
هوش انسان را همانند آب چاه تدريجا مىكشد تا آن را خشك و خالى مىكند! ولى شراب
طهور الهى در قيامت از همه اين صفات خالى است [1]
***
و سرانجام در ششمين مرحله به همسران پاك بهشتى اشاره كرده، مىگويد:
" نزد
آنها همسرانى است كه جز به شوهران خود عشق نمىورزند، به غير آنان نگاه نمىكنند و
چشمان درشت و زيبا دارند" (وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ
عِينٌ).
"
طرف" در اصل به معنى پلك چشمها است و از آنجا كه به هنگام نگاه
[1] ضمير" فيها" و" عنها"
هر دو به" خمر" باز مىگردد كه در كلام، مذكور نيست ولى از سياق كلام
معلوم مىشود، و مىدانيم خمر مؤنث مجازى است، و" عن" در"
عنها" براى بيان علت است، يعنى آنها به علت اين خمر مست و فاقد عقل و هوش
نمىشوند، بايد توجه داشت كه واژه خمر واژه مشتركى است كه گاه به شراب مفسدهانگيز
و تباهكننده عقل اطلاق مىشود مانند إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ
الْمَيْسِرُ ... (مائده- 90) و گاه به شراب طهور كه بهره بندگان
مخلص خدا است مانند" وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ
لِلشَّارِبِينَ" (محمد- 15) كه در توصيف بهشت آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 55