نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 537
به هر حال اكثر مفسران" نفخ صور" را به همان معنى" دميدن در
شيپور" تفسير كردهاند كه گفتيم اينها كنايات لطيفى است در باره چگونگى پايان
جهان و آغاز رستاخيز، ولى كمى از مفسرين" صور" را جمع" صورت"
دانسته، و بنا بر اين نفخ صور را به معنى دميدن در صورت مانند دميدن روح در كالبد
بشر دانستهاند، طبق اين تفسير يك مرتبه در صورتهاى انسانى دميده مىشود و همگى
مىميرند، و يك بار دميده مىشود همگى جان مىگيرند [2] اين تفسير علاوه بر اينكه با متون روايات
سازگار نيست با خود آيه نيز نمىسازد زيرا ضمير مفرد مذكر در جمله ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى به آن بازگردانده شده، در حالى كه اگر معنى جمعى داشته باشد بايد ضمير مفرد
مؤنث به آن بازگردد و" نفخ فيها" گفته شود.
از اين گذشته دميدن در صورت در مورد احياء مردگان مناسب است (همانگونه كه در
معجزات مسيح آمده) اما اين تعبير در مورد قبض روح به كار نمىرود.
نكتهها:
1- آيا نفخ صور دو بار انجام مىگيرد يا بيشتر؟
مشهور در ميان علماى اسلام دو مرتبه است، و ظاهر آيه مورد بحث نيز همين
مىباشد، جمعبندى آيات ديگر قرآن نيز خبر از دو" نفخه" مىدهد، ولى
بعضى تعداد آن را سه نفخه و يا حتى چهار نفخه دانستهاند.
به اين ترتيب كه نفخه اولى را نفخه" فزع" مىگويند.
[2] توجه كنيد" صور" بر
وزن" نور" و" صور" بر وزن" زحل" هر دو جمع"
صورت" مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 537