نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 520
حتى در حديثى از پيامبر اسلام ص آمده:
ان فى جهنم لواد للمتكبرين يقال له سقر، شكى الى اللَّه عز و جل شدة حره، و
سأله ان يتنفس فاذن له فتنفس فاحرق جهنم!
" در جهنم سرزمينى است مخصوص متكبران كه به آن سقر گفته مىشود يك وقت از
شدت حرارتش به خداوند شكايت كرد و تقاضا كرد تنفسى كند به او اجازه داده شد، نفسى
كشيد كه جهنم را سوزانيد! [1]
***
در آيه بعد سخن از نقطه مقابل اين گروه يعنى گروه
پرهيزگاران و سعادت آنها در قيامت در ميان است، مىفرمايد:" خداوند كسانى را
كه تقوى پيشه كردند رهايى مىبخشد و رستگار مىسازد" (وَ يُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ) [2] سپس اين فلاح و پيروزى را با اين دو جمله كوتاه و پرمعنى توضيح مىدهد:
" هيچ بدى به آنها نمىرسد و غم و اندوهى به آنها راه نمىيابد" (لا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ).
در جهانى زندگى مىكنند كه جز نيكى و پاكى و وجد و سرور چيزى وجود ندارد، اين
تعبير كوتاه در حقيقت تمام مواهب الهى را در خود جمع كرده است.
***
آيه بعد بار ديگر به مساله توحيد و مبارزه با شرك باز مىگردد و گفتگوهايى
را كه با مشركان داشت ادامه مىدهد.
[1] تفسير" على بن ابراهيم"
طبق نقل نور الثقلين جلد 4 صفحه 496- همين معنى در تفسير" صافى" ذيل
آيات مورد بحث نيز آمده است.
[2]" مفازه" مصدر ميمى و به
معنى فلاح و رستگارى و پيروزى است و" با" در" بمفازتهم" يا
براى ملابست است، يا سببيت، در صورت اول معنى آيه چنين مىشود:
" خداوند آنها را نجاتى همراه با رستگارى و پيروزى مىدهد" و در
صورت دوم معنى آيه اين است كه" خداوند آنها را به سبب رستگاريشان (كنايه از
اعمال صالح و ايمان است) نجات و رهايى مىبخشد".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 520