نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 504
احتمالات متعددى دادهاند.
آنچه از همه بهتر به نظر مىرسد اين است كه دستوراتى كه از سوى خداوند نازل
شده مختلف است بعضى دعوت به واجبات و بعضى مستحبات، و بعضى مشتمل بر اجازه مباحات
است، منظور از احسن انتخاب واجبات و مستحبات مىباشد، با توجه به سلسله مراتب
آنها.
بعضى نيز آن را اشاره به قرآن در ميان كتب آسمانى دانستهاند به قرينه آنچه در
آيه 23 همين سوره" زمر" آمده است كه قرآن را" احسن الحديث"
(بهترين سخن) ناميده: اللَّهُ نَزَّلَ
أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ.
البته اين دو تفسير منافاتى با هم ندارد.
نكتهها:
1- راه توبه به روى همه باز است
از مشكلات مهمى كه بر سر راه مسائل تربيتى وجود دارد احساس گناهكارى بر اثر
اعمال بد پيشين است، مخصوصا زمانى كه اين گناهان سنگين باشد كه اين فكر دائما در
نظر انسان مجسم مىشود كه اگر بخواهد مسير خود را به سوى پاكى و تقوا تغيير دهد، و
به راه خدا باز گردد چگونه مىتواند از مسئوليت سنگين گذشته خود را برهاند، اين
فكر مانند كابوسى وحشتناك بر روح او سايه مىافكند، و چه بسا او را از تغيير
برنامه زندگى و گرايش به پاكى باز مىدارد به او مىگويد توبه كردن چه سود؟! زنجير
اعمال گذشتهات همچون يك طوق لعنت بر دست و پاى تو است، اصلا تو رنگ گناه پيدا كردهاى،
رنگى ثابت و تغييرناپذير! كسانى كه با مسائل تربيتى و گنهكاران توبه كار سر و كار
دارند آنچه را گفتيم به خوبى آزمودهاند، آنها مىدانند كه اين چه مشكل بزرگى است؟
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 504