نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 502
آيا راهى به سوى خدا براى ما باز است؟ آيا پلى در پشت سر ما وجود دارد كه
ويران نشده باشد؟ مفهوم آيه را به خوبى درك مىكنيم، زيرا آنها آماده هر گونه
توبهاند ولى گناه خود را قابل بخشش نمىدانند، مخصوصا اگر بارها توبه كرده باشند
و شكسته باشند.
اين آيه به همه آنها نويد مىدهد كه راه به روى همه شما باز است.
لذا" وحشى" جنايتكار معروف تاريخ اسلام و قاتل" حمزه سيد
الشهداء" هنگامى كه مىخواست مسلمان شود از اين مىترسيد كه توبهاش پذيرفته
نگردد، زيرا به راستى گناه او بسيار سنگين بود، جمعى از مفسران مىگويند: آيه فوق
نازل شد و درهاى رحمت الهى را به روى وحشى و وحشيهاى توبهكار گشود! گر چه اين
سوره از سورههاى مكى است و آن روز كه اين آيات نازل شد نه جنگ احد رخ داده بود و
نه داستان شهادت حمزه و توبه وحشى، بنا بر اين اين ماجرا نمىتواند شان نزولى براى
آيه باشد، بلكه از قبيل تطبيق يك قانون كلى بر يكى از مصاديق آن است، اما به هر
حال گستردگى مفهوم آيه را مىتواند مشخص كند.
از آنچه گفتيم روشن شد كه اصرار بعضى از مفسران مانند" آلوسى"
در" روح المعانى" بر اينكه وعده غفران در آيه فوق مشروط به چيزى نيست، و
حتى هفده دليل براى آن ذكر كرده! مطلب نادرستى است، چرا كه با آيات بعد تضاد روشنى
دارد، و ادله هفدهگانه او كه بسيارى از آن قابل ادغام در يكديگر است چيزى بيش از
اين نمىرساند كه رحمت خدا وسيع و گسترده است كه شامل همه گنهكاران مىشود و اين
منافات با مشروط بودن اين وعده الهى به قرينه آيات بعد ندارد.
در مورد اين آيه مطالب ديگرى است كه به خواست خدا در بحث" نكات"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 502